Wspominając Stephena Hawkinga – zapraszamy do rozszyfrowania zagadek

Minęło właśnie pół roku od śmierci wielkiego fizyka i 30 lat od ukazania się jego słynnej „Krótkiej historii czasu”. W najnowszym numerze czasopisma "Physics Today" znajdziemy zapowiedź ostatniej książki Hawkinga „Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania”, która ukaże się 16 października. Szczegóły objęte są tajemnicą, wydawcy zdradzają jedynie, że nadając ostateczny kształt dziełu, skorzystali z osobistego archiwum uczonego oraz wypowiedzi najbliższych współpracowników i rodziny. Książka zawierać będzie odpowiedzi Hawkinga na 10 wybranych pytań, wśród których znajdziemy m.in. kwestię istnienia Boga, czy możemy przewidzieć przyszłość i czy sztuczna inteligencja okaże się mądrzejsza od nas.

Nagroda JM Rektora UMK dla Zakładu Dydaktyki Fizyki

Zakład Dydaktyki Fizyki UMK w składzie prof. dr hab. Grzegorz Karwasz, dr Andrzej Karbowski, dr Krzysztof Rochowicz oraz dr hab. Kamil Fedus został uhonorowany przez JM Rektora UMK prof. dr hab. Andrzeja Tretyna nagrodą za wybitne osiągnięcia w działalności dydaktyczno-wychowawczej.

Oganesson - artykuł w "Fizyce w szkole"

W najnowszym numerze czasopisma Fizyka w Szkole (nr 4 lipiec/sierpień 2018) ukazał się artykuł prof. Grzegorza Karwasza pt. 

"Oganesson 118: czy to koniec tablicy Mendelejewa?".

Jajecznica z kosmosu

Rok temu wygłaszałem wykład na otwarcie roku akademickiego Uniwersytetu Dziecięcego UMK, a do tej pory słyszę z różnych miejsc opowieści o jajecznicy, co spadała z drabiny, foto 1. Oczywiście, poniekąd o to chodziło, ale nie tylko. Wykład dotyczył fizyki – lotów w kosmos i praw mechaniki, ale jajecznica też była, jako tzw. gwóźdź programu – dla zawieszenia całej, skomplikowanej narracji i zaawansowanego przekazu dydaktycznego. Wykłady, nawet te dla dzieci, rodzą się stopniowo, wiele lat wcześniej - w głowie, a dopiero dojrzałe, „spadają z drabiny”.

Artykuł pojawi się w grudniowym numerze Głosu Uczelni.

Pokazy fizyczne dla uczniów we wrześniu

Serdecznie zapraszamy na wrześniowe pokazy z fizyki, które odbędą się w Instytucie Fizyki UMK, ul. Grudziądzka 5/7 w Toruniu. Pokazy tegoroczne pt. "Co to jest fizyka? (stany skupienia, prawa Newtona, pomiary fizyczne)", organizowane wspólnie przez Zakład Dydaktyki Fizyki i Pracownię Pokazów Fizycznych będą przeprowadzone w celu ułatwienia realizacji podstawy programowej z fizyki.

Międzynarodowa konferencja GIREP-MPTL 2018

 W dniach od 9 do 13 lipca 2018 roku odbyła się międzynarodowa konferencja GIREP-MPTL 2018 w San Sebastian w Hiszpani.

XVIII Spotkanie Ogólnopolskiego Klubu Demonstratorów Fizyki

Zakład Dydaktyki Fizyki oraz Pracownia Pokazów Fizycznych zapraszają na XVIII Spotkanie Ogólnopolskiego Klubu Demonstratorów Fizyki, które odbędzie się w dniach 27-29 czerwca 2018 roku w Toruniu.

Spotkanie Klubu Demonstratorów Fizyki odbyło się po raz pierwszy w 2001 roku w Poznaniu. Od tamtej pory odbywa się corocznie w różnych miastach Polski gromadząc fizyków, nauczycieli i studentów zainteresowanych dydaktyką fizyki oraz demonstracjami i doświadczeniami. Ideą spotkania jest dzielenie się pomysłami i eksperymentami, które pozwolą na uatrakcyjnienie zajęć z fizyki oraz pokazanie młodym ludziom, że fizyka to piękna i fascynująca dziedzina nauki.

Strona Konferencji

"Skąd się biorą kolory?   [Spektroskopia, czyli nauka o duchach]   [On the track of Modern Physics]

22. Piknik Naukowy w Warszawie

Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik jest największą w Europie imprezą plenerową o tematyce naukowej. Odbył się on 9 czerwca 2018 r. na Stadionie Narodowym w Warszawie.

Dorsze skazane na głębiny

Fizyka co raz mniej zajmuje się poszukiwaniem nowych cząstek elementarnych i wielkimi wybuchami, a coraz częściej sięga do zagadnień pozornie nie związanych z jej tradycyjnymi dziedzinami. W ostatnim (07.06.2018) wydaniu Physics World, naukowcy pytają, czy intensywne rybołóstwo skazuje dorsze na zamieszkiwanie głębin.

14th International Scientific On-line Conference "Virtuality and education - future perspectives"

W dniu 30 maja 2018 r. odbyła się konferencja on-line pt. "14th International Scientific On-line Conference "Virtuality and education - future perspectives", podczas której prof. dr hab. inż. Grzegorz Karwasz wygłosił wykład zaproszony pt. "PEDAGOGICAL ASPECTS WHEN TEACHING PHYSICS". Współautorem tego wystąpienia jest także dr. Andrzej Karbowski. Poniżej można obejrzeć film z tego wystąpienia:

Subskrybuje zawartość