|
Ciekawe doświadczenia z powietrzem
|
|
|
Dlaczego samolot lata
|
Kolejne doświadczenie jest bardzo
proste. Każdy może sam je powtórzyć w domu. Do doświadczenia potrzebny
jest odkurzacz z punktowym wylotem powietrza bądź suszarka do włosów i
plastikowa piłeczka pingpongowa. Wkładamy rurę od odkurzacza do wylotu
powietrza i włączamy urządzenie. Po skierowaniu strumienia powietrza do
góry wkładamy w ten strumień piłeczkę pingpongową. Piłeczka unosi się kilka –
kilkanaście centymetrów nad wylotem rury. Nie spada nawet wtedy, kiedy
rurę lekko pochylimy. Powietrze opływa piłeczkę ze wszystkich stron w
taki sposób, że ciśnienie nad nią jest trochę niższe niż pod nią
(dokładnie opisuje to prawo Bernouliego, o którym mówi się na studiach
fizycznych). Wysokość unoszenia się kulki zależy od jej masy i od
szybkości strumienia powietrza. |
Drugim wariantem tego
doświadczenia jest eksperyment z lejkiem. Do strumienia powietrza
wkładamy lejek węższym końcem w kierunku jego wylotu, a następnie
wkładamy do niego piłeczkę pingpongową. Tym razem piłeczka nie unosi
się nad lejkiem, a zostaje do niego wessana, pomimo opływającego ją
powietrza (można się o tym przekonać obracając cały układ o 180
stopni). Dzieje się tak, ponieważ powietrze w lejku rozpręża się
przechodząc z jego wąskiej do szerokiej części, tworząc podciśnienie,
które wciąga piłeczkę. |
|
Na podobnej zasadzie powstaje siła, która powoduje, ze samolot – nawet bardzo ciężki – może unosić się w powietrzu. |
|
Profil skrzydła samolotu
|
Samoloty potrafią latać, ponieważ posiadają odpowiednio wyprofilowane
skrzydła oraz napęd. Na skrzydła działa siła nośna, która jest tym
większa im większa jest prędkość samolotu. Jeżeli siła nośna jest
większa od siły ciężkości samolotu, wówczas może on wznieść się w
powietrze i latać.
Strumień powietrza,
który działa na skrzydło opływa je zarówno nad nim, jak i pod nim.
Jednak droga jaką przebywa strumień powietrza w tym samym czasie nad
skrzydłem jest większa niż pod skrzydłem. Powietrze porusza się
szybciej nad skrzydłem i dzięki temu powstaje tu mniejsze ciśnienie niż
pod skrzydłem. Wypadkowa siła parcia, działająca na skrzydło nazywa się
siłą nośną. |
|
|