Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK w Toruniu


Start
Wprowadzenie
POWIETRZE
CZY PRÓŻNIA

- JEST CZY GO NIE MA

Gasnąca świeczka

Balonik na butelce

Balonik pod kloszem

Balonik w bańce
Balonik naciągnięty na rurę
Rura Newtona
Półkule magdeburskie
WŁAŚCIWOŚCI POWIETRZA
Ciśnienie atmosferyczne
Barometr Goethego
Implozja puszki
Wrzenie wody pod zmniejszonym ciśnieniem
Wilgotność z palącą się świeczką - doświadczenie z komputerem
Dzwonek pod kloszem
Płonąca rura
Rezonans z kamertonami
Kula plazmowa
Model Burzy
Wyładowania w rozrzedzonym gazie
Załamanie światła laserowego
PRZEMIANY FAZOWE
Skraplanie gazów
Zestalanie gazów
Doświadczenia z ciekłym powietrzem
JAK WYKORZYSTUJEMY POWIETRZE
Armata powietrzna
Pneumatyka - latająca rakieta
Dlaczego samolot lata
Kiedy powietrze szkodzi - zrywanie dachów z domów
Działo rakietowe - silnik odrzutowy
Elektrownia wiatrowa
Balon na podgrzane powietrze
Poduszkowce - małe i duże



 Strona UMK  Strona Wydziału  Strona Instytutu  PDF  Uniwersytet A-Z    



Poczta
Ciekawe doświadczenia z powietrzem



Doświadczenia z ciekłym powietrzem

Powietrze po raz pierwszy zostało skroplone w roku 1883 przez polskich uczonych Zygmunta Florentego Wróblewskiego i Karola Stanisława Olszewskiego. Temperatury wrzenia kilku skroplonych gazów pod ciśnieniem normalnym (1013,25 hPa) przedstawiamy poniżej.
powietrze: 80,27K
=-192,88oC
azot: 77,34K =-195,81oC
tlen: 90,19K =-182,96oC

Fontanna
Naczynie szklane zamknięte korkiem, w którym znajduje się rurka napełnione jest do połowy wodą. Dolewamy około 10 ml ciekłego azotu, zamykamy korkiem. Z rurki gwałtownie wypływa woda.

Właściwości ciał w niskich temperaturach
Do naczynia z ciekłym azotem wkładamy kolejno kawałek naturalnej skóry, gumy, igielitu. Po zamrożeniu badamy elastyczność tych materiałów uderzając nimi np. o stół demonstracyjny. Tenisową piłkę gumową, która wykazuje w normalnej temperaturze doskonałe własności sprężyste, po zamrożeniu w ciekłym azocie, traci te własności. Uderzamy piłką mocno o ścianę. Uzyskujemy dodatkowo efekt akustyczny. Podobny efekt można uzyskać np. używając dzwonka wykonanego z ołowiu.

Zależność oporu od temperatury
Żarówkę połączoną szeregowo z drutem oporowym podłączamy do zasilacza (jak na schemacie). Napięcie ustawiamy na granicy żarzenia się żarówki.

Drut oporowy wkładamy do ciekłego azotu i obserwujemy żarówkę. Po chwili zaczyna ona świecić jaśniej. Opór elektryczny drutu zmalał.

Doświadczenie powtarzamy dla półprzewodnika (dioda). Napięcie ustawiamy tak, aby żarówka świeciła pełnym światłem. Wkładamy diodę do azotu. Po chwili żarówka gaśnie. Opór diody wzrósł. Przewodnictwo tzw. półprzewodników jest zjawiskiem skomplikowanym.