Zabawka jest zbudowana z trzech płaskich magnesów w kształcie dysków z otworami w części centralnej. Magnesy nawleczone są na plastykowy pręt.

Są to bardzo nietowarzyskie magnesy - jak próbujesz je do siebie zbliżyć, to odpychają nawet twoją rękę.

Ale uwaga, jeśli je odwrócisz: poprzyklejają się do siebie i potem będzie je trudno rozłączyć.

JW Player goes here

Jeżeli magnesy umieścimy na pręcie tak, że bieguny tego samego znaku znajdują się w sąsiedztwie (NS-SN-NS), to unoszą się jeden nad drugim. Siła odpychająca dwa magnesy rośnie wraz ze zmniejszaniem odległości między nimi. Można to łatwo sprawdzić naciskając dłonią na górny magnes: stawia "opór" przed dociśnięciem go w dół. Z kolei, jeśli zdejmiemy górny magnes, to ten środkowy się podniesie: ciąży mu kolega na górze. W stanie równowagi odległość między magnesami jest taka, że siła odpychania magnetycznego (działająca do góry) ma tę samą wartość jak siła grawitacyjna (działająca w dół).

Możliwa jest nawet jakościowa ocena działających sił. Na środkowy magnes działa siła ciężkości mg oraz dodatkowa siła mg pochodząca z reakcji na ciężar górnego magnesu. Na środkowy magnes działa więc sumaryczna siła w dół dwukrotnie większa niż na górny magnes. Siła oddziaływania między magnesami zmienia się podobnie jak siła Coulomba (odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu odległości), tak więc odległość miedzy górnym a środkowym magnesem jest w przybliżeniu większa o pierwiastek z dwóch od odległości między magnesem środkowym a dolnym.

Niezwykle ważny jest też plastikowy kij: bez niego magnesy poprzyklejają się do siebie, jak im się podoba. Mówimy, że taki pręt stanowi dla magnesów więzy, w dwóch kierunkach. W lewitującym piórze układ magnesów jest bardziej skomplikowany za to więzy są tylko w jednym kierunku - czubka pióra. W lewitronie pozornie nie ma więzów, ale jest więcej magnesów a pionowy kierunek bączka utrzymuje zasada zachowania momentu pędu.



Patrz także: inne zabawki, pojęcia i zjawiska związane:
Równowaga sił: Lewitujące hantle | Lewitron | Pingwiny Zosi | Poczucie równowagi | Suszarka i piłka | Wańka-wstańka
Pole magnetyczne: Dopóki piłka w grze | Lewitron | Lewitujące hantle | Magnetyczna gwiazda | Perpetuum mobile | Wirujące magnesy | Znikopis magnetyczny


KS16