ZADANIA Z FIZYKI DLA GIMNAZJALISTÓW
Krążek Newtona

 

Cel:                      Otrzymanie światła białego przez addytywne składanie barw 

 

Materiały:           nożyczki

dwustronna taśma klejąca

kolorowe kartki (czerwona, zielona, niebieska, żółta, jasnoniebieska, różowa)

plastikowy krążek chroniący płyty CD

kołeczek z drewna

 

Rysunek 1 Materiały potrzebne do wykonania doświadczenia krążek Newtona.

 

Czynności:

 

• Kolorowe kartki tniemy tak, aby otrzymać wycinki koła każdego koloru.

• Za pomocą taśmy dwustronnej przyklejamy je do płyty CD lub przegródki od płyt, tak jak przedstawia to Rysunek 2

 

Rysunek 2 Wykonany krążek Newtona.

 

• Kołeczek powinien być naostrzony i powinien być tak duży, aby zmieścić się w otworze płyty CD.

 

• Tak wykonane urządzenie wprawiamy w ruch kręcąc kołeczkiem i obserwujemy rezultat. Dla lepszego efektu możemy        

  przymocować płytę do szlifierki lub wiertarki i włączyć, aby się obracała.

 

Rysunek 3 Wykonany i gotowy do użycia krążek Newtona.

 

Wynik:

Gdy wprawimy krążek w szybki ruch obrotowy, przestajemy widzieć poszczególne barwne sektory. Cała powierzchnia wydaje się mieć barwę zbliżoną do białej.

 

Rysunek 4  Wynik doświadczenia krążek Newtona.

 

Dlaczego?  

 

Światło białe składa się z następujących barw: czerwona, pomarańczowa, żółta, zielona, niebieska i fioletowa. Ze względu na ograniczoną czasową zdolność rozdzielczą siatkówki oka („bezwładność”) następujące po sobie obrazy nie są widziane oddzielnie, ale jako występujące jednocześnie. Takie złożenie obrazów o barwach tęczy daje wrażenie, że krążek jest biały. W ten sposób udowadniamy, że światło białe jest mieszaniną światła  o różnych barwach.

 

Powrót   Następne


Fizyka dla każdego

KS16