Strona główna

 Edukacja o promieniotwórczości w naszej szkole
 Radioaktywny quiz - życie i działalność naukowa Marii Skłodowskiej-Curie
 Promieniotwórczość -historia i teraźniejszość
Sprawozdanie z:
  - sesji naukowej poświęconej Marii Skłodowskiej-Curie 
  - wycieczek edukacjnych
Ciekawostki z dziedziny promieniotwórczości
 
 

 

EDUKACJA O PROMIENIOTWÓRCZOŚCI
W NASZEJ SZKOLE.

Dla nauczycieli fizyki w naszej szkole problematyka promieniotwórczości, energetyki jądrowej i wykorzystania tych zagadnień w różnych dziedzinach działalności człowieka jest szczególnie ważna.
Oprócz zajęć dydaktycznych prowadzonych w możliwie ciekawy sposób z wykorzystaniem literatury popularno-naukowej , czasopism , internetu , czy filmów dydaktycznych , mają miejsce innego rodzaju formy edukacyjne.
Poniżej przedstawiono ważniejsze działania podejmowane przez nauczycieli naszej szkoły w ramach edukacji o promieniotwórczości i energetyce jądrowej w ostatnich kilku latach.

1. Wiosną 1996r. w 100 lecie odkrycia promieniotwórczości przez Becquerela odbyła się sesja naukowa , na której z ogromnym zainteresowaniem wysłuchano wspaniałego wykładu Prof. dr Andrzeja Hrynkiewicza.
Prof. Hrynkiewicz opowiadał o problemach energetyki jądrowej w Polsce i na świecie.
Dr hab. Barbara Blicharska wygłosiła referat pt: wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe.
W sesji uczestniczyli zaproszeni goście:
- Pani Wizytator Kuratorium Okręgu Kieleckiego
- Dyrekcja Szkoły
- Przedstawiciel Rady Miasta
oraz nauczyciele fizyki z różnych szkół średnich i uczniowie zainteresowani.

2. Jesienią 2000r. udało się odnowić dawne kontakty szkoły z Instytutem Problemów Jądrowych w Świerku.
Opracowany został program edukacyjno-wychowawczy ( propozycja dla nauczycieli fizyki) dla uczniów liceum ogólnokształcącego pt: Promieniowanie, ochrona przed promieniowaniem i energetyka jądrowa . Człowiek a środowisko naturalne Europy.
Program ten z powodzeniem był realizowany w ciągu ostatnich kilku lat i wzbudził ogromne zainteresowanie zagadnieniami promieniotwórczości wśród młodzieży.
W ramach realizacji programu odbyły się :
- wycieczki do Instytutu Problemów Jądrowych

a) jesień 2000r. 
b) wiosna 2001r.
c) jesień 2001r.


uczestnikami wycieczek byli uczniowie z różnych klas , za każdym razem grupy liczyły ponad 40 osób.
Problematykę wycieczek przedstawia wspomniany program edukacyjny i scenariusz zajęć dydaktycznych.     ( propozycja dla nauczycieli fizyki )

- W kwietniu 2002r. z inicjatywy uczniów szczególnie zainteresowanych problematyką promieniotwórczości odbyło się spotkanie z fizyką współczesną i fizyką dnia codziennego dla uczniów ostatniej klasy gimnazjum. Na spotkaniu tym przedstawiono m.in. zagadnienia:
a) człowiek, promieniowanie , środowisko naturalne
b) informacje na temat współpracy z Instytutem Problemów Jądrowych w Świerku.

Zaproszeni gimnazjaliści przybyli ze swoimi opiekunami- nauczycielami fizyki.
Zajęcia trwające ponad półtorej godziny upłynęły w miłej i pracowitej atmosferze.
- Czerwiec 2002r. to dwudniowe zajęcia laboratoryjne w Instytucie Problemów Jądrowych dla 15-osobowej grupy uczniów naszej szkoły.
Dzięki życzliwości sponsorów udało się pokonać barierę finansową , a zajęcia o tak trudnej tematyce prowadzili w bardzo ciekawy sposób: Pan Prof. dr hab. Ludwik Dobrzyński , Pani mgr Ewa Droste i Pan mgr Wojciech Trojanowski .
Zajęcia te dały uczniom bardzo wiele satysfakcji, przybliżyły rolę badań naukowych , pozostawiły niezapomniane wrażenia, zachęciły do dalszych działań w tym kierunku.

3. Jesienią 2001r.młodzież z klasy III b uczestniczyła w 30-minutowej prelekcji o promieniotwórczości. Prelekcja odbyła się na U.J. jako impreza towarzysząca w dniu otwartym I.F.U.J. Młodzież zapoznała się z metodami wykrywania promieniowania oraz słabym promieniowaniem wysyłanym przez substancje w codziennym otoczeniu człowieka jak sól, farby fluorescencyjne, zegarki starego typu z fluoryzującymi wskazówkami, materiały budowlane.

4. Obserwując istnienie i konsekwencje promieniowania sięgamy do jego kwantowej natury, do dualizmu korpuskularno-falowego i tu należy podkreślić, że fakt ten został szczególnie uwidoczniony w setne urodziny fizyki kwantowej w grudniu 2000r. podczas zorganizowanego w szkole okolicznościowego sympozjum , na które zostali zaproszeni przedstawiciele: Kuratorium Kieleckiego , Rady Miasta Starachowice, nauczyciele i zainteresowani uczniowie ze szkół średnich z terenu Starachowic.
W trakcie sesji wygłoszono następujące referaty:


a) Dr Hubert Harańczyk U.J. - Wielkie przewroty w nauce
b) Dr Barbara Blicharska U.J. - Narodziny fizyki kwantowej
c) Mgr Jacek Orzechowski II L.O. - Życie i działalność Maxa Plancka
d) Mgr Barbara Drobiecka II L.O. - Nauczanie fizyki kwantowej w praktyce szkolnej.

5. W trosce o rzetelne i poprawne dydaktycznie nauczanie młodzieży , nauczyciele fizyki : Barbara Drobiecka i Jacek Orzechowski zgłosili w czerwcu
ubiegłego roku szkolnego zastrzeżenia do programu komputerowego pt. Reaktor, dołączonego do podręcznika fizyki wydanego przez WSiP.
Sprawą zajęła się Państwowa Agencja Atomistyki , o czym poinformowano szkołę jesienią bieżącego roku szkolnego. Aktualne informacje . z Państwowej Agencji Atomistyki zawierające opinie recenzentów z Instytutu Energii Atomowej w Świerku potwierdziły obawy i zastrzeżenia
nauczycieli. Opinie o programie komputerowym przedstawili Panowie: dr inż. A. Strupczewski oraz mgr inż. J. Kozieł. Z opinii tych wynika, że program
zawiera błędy rzeczowe i dydaktyczne i aby mógł być wykorzystywany w celach edukacyjnych powinien być poprawiony .


Wszystkie te przedsięwzięcia prowadzą do przekazywania z roku na rok dorobku w dziedzinie edukacji o promieniotwórczości młodszym grupom uczniów , co stwarza możliwości ciągłego doskonalenia metod pracy i zdobywania nowej wiedzy i umiejętności przez młodzież.