EDUKACJA O PROMIENIOTWÓRCZOŚCI
W NASZEJ SZKOLE.
Dla nauczycieli fizyki w naszej szkole problematyka promieniotwórczości,
energetyki jądrowej i wykorzystania tych zagadnień w różnych dziedzinach
działalności człowieka jest szczególnie ważna.
Oprócz zajęć dydaktycznych prowadzonych w możliwie ciekawy sposób z
wykorzystaniem literatury popularno-naukowej , czasopism , internetu , czy filmów
dydaktycznych , mają miejsce innego rodzaju formy edukacyjne.
Poniżej przedstawiono ważniejsze działania podejmowane przez nauczycieli
naszej szkoły w ramach edukacji o promieniotwórczości i energetyce jądrowej
w ostatnich kilku latach.
1. Wiosną 1996r. w 100 lecie odkrycia promieniotwórczości przez
Becquerela odbyła się sesja naukowa , na której z ogromnym zainteresowaniem
wysłuchano wspaniałego wykładu Prof. dr Andrzeja Hrynkiewicza.
Prof. Hrynkiewicz opowiadał o problemach energetyki jądrowej w Polsce i na świecie.
Dr hab. Barbara Blicharska wygłosiła referat pt: wpływ promieniowania
elektromagnetycznego na organizmy żywe.
W sesji uczestniczyli zaproszeni goście:
- Pani Wizytator Kuratorium Okręgu Kieleckiego
- Dyrekcja Szkoły
- Przedstawiciel Rady Miasta
oraz nauczyciele fizyki z różnych szkół średnich i uczniowie
zainteresowani.
2. Jesienią 2000r. udało się odnowić dawne kontakty szkoły z
Instytutem Problemów Jądrowych w Świerku.
Opracowany został program
edukacyjno-wychowawczy ( propozycja dla nauczycieli fizyki) dla
uczniów liceum ogólnokształcącego pt: Promieniowanie, ochrona przed
promieniowaniem i energetyka jądrowa . Człowiek a środowisko naturalne
Europy.
Program ten z powodzeniem był realizowany w ciągu ostatnich kilku lat i
wzbudził ogromne zainteresowanie zagadnieniami promieniotwórczości wśród młodzieży.
W ramach realizacji programu odbyły się :
- wycieczki do Instytutu Problemów Jądrowych
a) jesień 2000r.
b) wiosna 2001r.
c) jesień 2001r.
uczestnikami wycieczek byli uczniowie z różnych klas , za każdym razem grupy
liczyły ponad 40 osób.
Problematykę wycieczek przedstawia wspomniany program edukacyjny i scenariusz
zajęć dydaktycznych. ( propozycja dla nauczycieli
fizyki )
- W kwietniu 2002r. z inicjatywy uczniów szczególnie
zainteresowanych problematyką promieniotwórczości odbyło się spotkanie z
fizyką współczesną i fizyką dnia codziennego dla uczniów ostatniej klasy
gimnazjum. Na spotkaniu tym przedstawiono m.in. zagadnienia:
a) człowiek, promieniowanie , środowisko naturalne
b) informacje na temat współpracy z Instytutem Problemów Jądrowych w Świerku.
Zaproszeni gimnazjaliści przybyli ze swoimi opiekunami- nauczycielami
fizyki.
Zajęcia trwające ponad półtorej godziny upłynęły w miłej i pracowitej
atmosferze.
- Czerwiec 2002r. to dwudniowe zajęcia
laboratoryjne w Instytucie Problemów Jądrowych dla 15-osobowej grupy uczniów
naszej szkoły.
Dzięki życzliwości sponsorów udało się pokonać barierę finansową , a
zajęcia o tak trudnej tematyce prowadzili w bardzo ciekawy sposób: Pan Prof.
dr hab. Ludwik Dobrzyński , Pani mgr Ewa Droste i Pan mgr Wojciech Trojanowski
.
Zajęcia te dały uczniom bardzo wiele satysfakcji, przybliżyły rolę badań
naukowych , pozostawiły niezapomniane wrażenia, zachęciły do dalszych działań
w tym kierunku.
3. Jesienią 2001r.młodzież z klasy III
b uczestniczyła w 30-minutowej prelekcji o promieniotwórczości. Prelekcja
odbyła się na U.J. jako impreza towarzysząca w dniu otwartym I.F.U.J. Młodzież
zapoznała się z metodami wykrywania promieniowania oraz słabym
promieniowaniem wysyłanym przez substancje w codziennym otoczeniu człowieka
jak sól, farby fluorescencyjne, zegarki starego typu z fluoryzującymi wskazówkami,
materiały budowlane.
4. Obserwując istnienie i konsekwencje promieniowania sięgamy do
jego kwantowej natury, do dualizmu korpuskularno-falowego i tu należy podkreślić,
że fakt ten został szczególnie uwidoczniony w setne urodziny fizyki kwantowej
w grudniu 2000r. podczas zorganizowanego w szkole okolicznościowego sympozjum ,
na które zostali zaproszeni przedstawiciele: Kuratorium Kieleckiego , Rady
Miasta Starachowice, nauczyciele i zainteresowani uczniowie ze szkół średnich
z terenu Starachowic.
W trakcie sesji wygłoszono następujące referaty:
a) Dr Hubert Harańczyk U.J. - Wielkie przewroty w nauce
b) Dr Barbara Blicharska U.J. - Narodziny fizyki kwantowej
c) Mgr Jacek Orzechowski II L.O. - Życie i działalność Maxa Plancka
d) Mgr Barbara Drobiecka II L.O. - Nauczanie fizyki kwantowej w praktyce
szkolnej.
5. W trosce o rzetelne i poprawne dydaktycznie nauczanie młodzieży ,
nauczyciele fizyki : Barbara Drobiecka i Jacek Orzechowski zgłosili w czerwcu
ubiegłego roku szkolnego zastrzeżenia do programu komputerowego pt. Reaktor,
dołączonego do podręcznika fizyki wydanego przez WSiP.
Sprawą zajęła się Państwowa Agencja Atomistyki , o czym poinformowano szkołę
jesienią bieżącego roku szkolnego. Aktualne informacje . z Państwowej
Agencji Atomistyki zawierające opinie recenzentów z Instytutu Energii Atomowej
w Świerku potwierdziły obawy i zastrzeżenia
nauczycieli. Opinie o programie komputerowym przedstawili Panowie: dr inż. A.
Strupczewski oraz mgr inż. J. Kozieł. Z opinii tych wynika, że program
zawiera błędy rzeczowe i dydaktyczne i aby mógł być wykorzystywany w celach
edukacyjnych powinien być poprawiony .
Wszystkie te przedsięwzięcia prowadzą do przekazywania z roku na rok
dorobku w dziedzinie edukacji o promieniotwórczości młodszym grupom uczniów
, co stwarza możliwości ciągłego doskonalenia metod pracy i zdobywania nowej
wiedzy i umiejętności przez młodzież.
|