Promieniotwórczość i energetyka jądrowa
Koleżanko , Kolego,
W obecnych
czasach promieniotwórczość i energetyka jądrowa są postrzegane przez dużą część
społeczeństwa jako zjawiska szkodliwe, niebezpieczne i groźne dla człowieka.
Te przesadzone i
niepotrzebne obawy wynikają z niewystarczającej wiedzy , jaką społeczeństwo na
ten temat posiada.
Zagrożenia są i należy mieć
świadomość ich istnienia, wiedzieć jakie są sposoby zabezpieczenia siebie i
innych przed negatywnymi skutkami działania pierwiastków promieniotwórczych,
ale trzeba również zdawać sobie sprawę z licznych praktycznych zastosowań tych
substancji w różnych dziedzinach działalności ludzkiej.Obecna młodzież szkolna
będzie w niedługim czasie decydować o ważnych sprawach kraju , dlatego powinna
widzieć ten problem z dwóch stron.Od kilku lat współpracuję z
Instytutem Problemów Jądrowych w Świerku. Korzystam z materiałów naukowo-dydaktycznych
, jakie otrzymuję z Instytutu, organizuję wycieczki edukacyjne dla młodzieży
naszej szkoły. Są to nietypowe lekcje fizyki, które młodzież bardzo sobie ceni.
Przedstawiam scenariusz
takich nietypowych lekcji fizyki , jakie odbyły się dla klasy IV liceum ogólnokształcącego ( 32
uczniów) w Instytucie . Aktualnie w tych zajęciach uczestniczą uczniowie klas
młodszych i zawsze jest dużo chętnych. Pracownicy naukowi Instytutu, prowadzący
zajęcia z młodzieżą, dostosowują program wycieczki do poziomu i wieku uczniów,
można więc z powodzeniem przeprowadzić takie zajęcia dla gimnazjalistów.
Barbara Drobiecka – nauczycielka fizyki
w II Liceum Ogólnokształcącym
im. St.
Staszica w
Starachowicach
q
temat
promieniotwórczość
i energetyka jądrowa
q
poziom nauczania
uczniowie
liceum i gimnazjum
q
czas trwania
zajęcia
trwające około 4 godz.
q
umiejętności
uważne słuchanie wykładu, obserwowanie
demonstrowanych zjawisk i wyciąganie wniosków
wykorzystanie informacji zdobytych w czasie zajęć
efektywne współdziałanie w grupie
dbałość o bezpieczeństwo własne oraz koleżanek i
kolegów
q cele
po zajęciach uczeń:
·
zna
właściwości poszczególnych rodzajów promieniowania
·
rozumie
pozytywne i negatywne skutki wykorzystywania energetyki jądrowej
·
rozumie
rolę, jaką odgrywa promieniotwórczość w różnych dziedzinach życia
·
potrafi
wyrazić własny pogląd na tematy związane z promieniotwórczością bez emocji i
niepotrzebnych obaw
·
rozumie
konieczność zachowania środków ostrożności
·
rozumie
rolę nauki i potrzebę badań naukowych
q środki dydaktyczne
zwiedzane obiekty: reaktor jądrowy, cyklotron, wystawa
dotycząca odpadów promieniotwórczych, źródło promieniowania jonizującego,
licznik Geigera – Miillera , pracownia badania powietrza, mapy radiologiczne
Polski
q metody
wykład, pokaz, pogadanka dydaktyczna, projekt
q formy pracy
praca w grupach, praca z całą klasą
q przebieg lekcji
czynności nauczyciela i uczniów
|
metody
|
formy
|
materiały
|
wskazówki
|
Uwagi
|
Nawiązanie kontaktu z Działem Szkolenia i Doradztwa
Instytutu Problemów Jądrowych w celu uzyskania informacji odnośnie możliwości
i warunków odbycia młodzieżowej wycieczki edukacyjnej do Instytutu. W oparciu
o uzyskane propozycje uczniowie opracowują projekt wycieczki i konsultują z
nauczycielem. zał. nr. 1. Nauczyciel
uzupełnia, doradza, analizuje możliwości czasowe potrzebne do zrealizowania
przedstawionego projektu.
|
Projekt
|
praca z grupą zaintereso-wanych uczniów
|
projekty uczniów, projekt
zaakceptowany do realizacji
|
Udostępniam materiały z Instytutu i literaturę i proszę o przemyślenie
i przedyskutowanie w wolnej chwili z klasą przebiegu wycieczki, kosztów i
innych czynności związanych z tą
formą pracy
|
|
Zbiórka przed budynkiem szkoły o godz. 7°°
, sprawdzenie listy obecności, wręczenie uczniom kartek z zadaniami do
wykonania podczas wycieczki (zał. nr. 2) wraz z informacją , że po powrocie
poproszę o krótkie sprawozdanie w dowolnej formie na ocenę – liczy się
zdobyta wiedza i pomysłowość.
|
|
Praca z całą klasą
|
przygotowane
zadania do wyk.
|
Zadania do wykonania i
perspektywa uzyskania oceny mobilizują do intensywnej pracy umysłowej, do max
. wykorzystania dostępnych informacji
|
|
Przyjazd do Instytutu około godz. 10°°,
uczniowie dzielą się na dwie 16- osobowe grupy . Krótki wykład połączony z doświadczeniem
obrazującym przenikliwość poszczególnych rodzajów promieniowania przez różne
warstwy substancji, zliczanie cząstek za pomocą licznika Geigera-Mullera .
uczniowie obserwują i wyciągają wnioski z przeprowadzonych obserwacji.
|
wykład,
obserw.
zjawiska
|
praca w dwóch 16-osobowych grupach
|
Pomoce udostępn. przez
Instytut
|
Podczas obserwacji uczniowie powinni skupić uwagę na
przedstawianym zjawisku fizycznym aby jak najwięcej skorzystać z pomocy ,
których nie ma w szkole.
|
|
Wykład dotyczący budowy, zasady działania i zastosowania reaktora
prowadzony przez prac. naukowych Instytutu, zwiedzanie reaktora przez
młodzież pod kierunkiem prac. Instytutu i z udziałem nauczyciela.
|
wykład ,
zwiedzanie
|
praca w dwóch 16-osobowych grupach
|
niektóre części składowe
reaktora
|
Zwrócić uwagę na zastosowanie zwiedzanego reaktora
„Maria”
|
|
Zwiedzanie wystawy o odpadach promieniotwórczych pod
kierunkiem prac. Instytutu.
|
pogadanka dyd.
|
praca w grupach
|
Plakaty, broszury, tabele, wykresy
|
Zwrócić uwagę na metody postępowania z odpadami prom.
|
|
Wizyta w cyklotronie i w pracowni ochrony powietrza pod
kierunkiem pracowników Instytutu i z udziałem nauczyciela
|
pogadanka dyd.
|
praca w grupach
|
Urządz. do badania powietrza. , mapy radiolog. Polski
|
Zwrócić uwagę na wyniki pomiarów świadczące o zagrożeniach
radiologicznych środowiska
|
|
Praca domowa: sporządź w dowolnej formie sprawozdanie z
wykonanych na wycieczce zadań
|
|
|
|
Podkreślić, że ważne są zdobyte
informacje , ale liczą się także ciekawe pomysły
|
|
Na koniec proszę uczniów o odpowiedź na dwa pytania:
1.
Co najbardziej
zainteresowało Cię w trakcie wycieczki? Dlaczego?
2.
Co zrobiło na Tobie największe wrażenie? Jakie?
|
|
|
|
Odpowiedzi uczniów dostarczają mi informacji o wartości
tej formy pracy.
|
|
q
Załącznik nr. 1
PROGRAM WYCIECZKI
Podjęte
działania:
1.
Ustalenie
terminu wycieczki
2.
Zamówienie
autokaru
3.
Obliczenie
kosztów wycieczki na 1 ucznia
4.
Przedstawienie
zamierzeń rodzicom uczniów do zaakceptowania
5.
Zgromadzenie
środków finansowych od sponsorów lub ze składek zaoferowanych przez rodziców
6.
Ustalenie
kolejności poszczególnych etapów wycieczki w porozumieniu z pracownikami
Instytutu
7.
Opracowanie
zestawu zadań do wykonania w czasie wycieczki (zał. nr. 2)
q
Załącznik nr. 2
ZADANIA DO WYKONANIA W
CZASIE WYCIECZKI:
1.
Zapoznać
się z budową reaktora jądrowego
2. Jakie
zastosowanie znalazły reaktory jądrowe?
3.
Do
czego służy zwiedzany przez nas reaktor?
4.
Jakie
środki ostrożności (ochrony przed promieniowaniem ) zastosowano w tym reaktorze
i jego otoczeniu?
5.
Zanotować
nowe , nieznane określenia ( nazwy) , wyjaśnić ich znaczenie, opisać funkcje
jakie spełniają
6.
Zwrócić
uwagę na inne urządzenia techniczne (
przyrządy) poznane w trakcie wycieczki. Do czego służą?
7.
Stosowane
środki ostrożności w pracy z preparatami i odpadami promieniotwórczymi
8.
Wykorzystanie
substancji promieniotwórczych w różnych dziedzinach działalności ludzkiej
9.
Energetyka
jądrowa – argumenty za i przeciw.