Barbara Drobiecka
naucz. fizyki II L. O. im. St. Staszica
w Starachowicach
PROGRAM EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZY DLA UCZNIÓW LICEUM OGÓŁNOKSZTAŁCĄCEGO
I LICEUM PROFILOWANEGO
PROMIENIOWANIE , OCHRONA PRZED PROMIENIOWANIEM I ENERGETYKA JĄDROWA
CZŁOWIEK A ŚRODOWISKO NATURALNE EUROPY .
Do działania w tym kierunku skłonił mnie fakt, że promieniowanie,
promieniotwórczość i energetyka jądrowa są postrzegane przez dużą część
społeczeństwa jako zjawiska niebezpieczne, szkodliwe i groźne dla człowieka.
Te przesadzone i niepotrzebne obawy wynikają z niewystarczającej wiedzy , jaką
społeczeństwo na ten temat posiada. Zagrożenia istnieją i należy mieć świadomość
ich istnienia , wiedzieć jakie są sposoby zabezpieczania siebie i innych przed
negatywnymi skutkami działania pierwiastków promieniotwórczych, i innych źródeł
promieniowania, ale trzeba również zdawać sobie sprawę z ich licznych
praktycznych zastosowań w różnych dziedzinach działalności ludzkiej.
O istnieniu zjawiska wiemy od lat z prasy , radia , telewizji, z obserwacji
zachowań ludzkich , z ich reakcji nawet na określenie : "proces jądrowy"
, nie mówiąc już o protestach przeciwko energetyce jądrowej.
Młodzież , która obecnie jest w wieku uczniów liceów , będzie w niedługim
czasie decydować o ważnych sprawach naszego kraju, dlatego powinna widzieć i
ten problem z dwóch stron.
Sądzę, że zaniechanie tego typu oddziaływań spowodowałoby, że większość
młodych ludzi nie zdawałoby sobie sprawy z wielu ważnych zastosowań zjawiska
promieniotwórczości .
Edukacja ta prowadzona w bardzo różnorodny sposób daje szansę , że w przyszłości
ci ludzie będą patrzeć na problem obiektywnie , bez zbędnych emocji i
zacietrzewienia , z jakim często mamy do czynienia przy wdrażaniu nowych
technologii i wykorzystywaniu nowych metod badawczych.
Rzetelna wiedza i edukacja w tym kierunku pozwoli skutecznie chronić nasze środowisko
przed różnorodnymi zanieczyszczeniami i niszczącymi działaniami , poprzez
wykorzystywanie w praktyce takich metod i zachowań, które maksymalnie
ograniczają degradację naszego otoczenia .
Zajęcia , jakie prowadzę na ten temat w mojej szkole odbywają się częściowo
w ramach zajęć lekcyjnych ( zgodnie z realizowanym programem nauczania ), oraz
w ramach wolnego czasu zainteresowanych uczniów i nauczycieli.
CELE PROWADZONEJ EDUKACJI
1. Kształtowanie obiektywnego spojrzenia na problem promieniowania i
energetyki jądrowej , na wykorzystanie tych zagadnień w różnych dziedzinach
działalności ludzkiej.
2. Wskazywanie zagrożeń dla człowieka i środowiska naturalnego, jakie
niosą różnorodne źródła promieniowania i zwracanie uwagi na sposoby postępowania
prowadzące do zapobiegania tym zagrożeniom.
3. Pokazanie roli nauki w różnych dziedzinach życia i konieczności
dalszego kształcenia młodego pokolenia Polaków celem przygotowania ich do
odpowiedzialnego i twórczego funkcjonowania w zjednoczonej Europie.
4. Wykazanie , że różne dziedziny wiedzy są ze sobą ściśle powiązane
i do zrozumienia otaczającej rzeczywistości konieczne jest ich ciągłe współdziałanie,
że metody fizyczne oparte na zjawisku promieniotwórczości mają bardzo
szerokie zastosowanie, dając odpowiedzi na pytania z różnych dziedzin
naukowych, a przede wszystkim na pytanie o warunki, w których powstało życie
i sam człowiek - cząstka Wszechświata.
5. Pokazanie , że konieczne jest współdziałanie uczonych z różnych krajów
świata, bo tylko takie działania prowadzą do efektywnego wykorzystania osiągnięć
twórczych dla dobra ludzi i ich środowiska.
PODJĘTE ZADANIA
1. Zapoznanie młodzieży ze zjawiskiem promieniotwórczości na lekcjach
fizyki
2. Wykorzystanie czasopism popularno-naukowych i metodycznych ( np. Wiedza i
Życie , Foton , Delta , Świat Nauki Fizyka w Szkole i inne) oraz materiałów
i opracowań udostępnionych nam przez pracowników Instytutu Problemów Jądrowych
w Świerku w celu zapoznania młodzieży z poglądami świata nauki na temat
energetyki jądrowej i promieniowania.
3. Przeprowadzenie lekcji na temat : REAKTOR JĄDROWY w pracowni
internetowej według konspektu ,
przedstawionego w programie edukacyjnym http://lekcja.ids.pl/-lekcja20/konspekt.htm
,zachęcenie uczniów do samodzielnego poszukiwania w internecie materiałów
dotyczących tej tematyki.
4. Wycieczki edukacyjne do Instytutu Problemów Jądrowych w Świerku
dzięki którym uczniowie zapoznają się z problematyką :
-
Przechodzenie promieniowania jonizującego przez różne materiały - doświadczenie,
wykład
-
Reaktor jądrowy - zasada działania , zastosowanie reaktorów ( zwiedzanie
reaktora Maria )
-
Skażenie powietrza - zwiedzanie pracowni badania powietrza , pokaz różnych
map skażeń ogólnych ( dla całej Polski ) oraz szczegółowych ( dla Warszawy
i okolic )
-
Zastosowanie promieniowania w medycynie nuklearnej ,akceleratory dla onkologii ,
zwiedzanie cyklotronu C-30
-
odpady promieniotwórcze, problemy , rozwiązania - zwiedzanie wystawy o
odpadach promieniotwórczych, wykład.
Podając uczniom zadania do wykonania w czasie wycieczki ( zagadnienia, na jakie
powinni zwrócić uwagę ) proponuję napisanie sprawozdania w dowolnej formie ,
przedstawienie
własnych przemyśleń i wniosków.
5. Wykorzystanie otrzymanych w Instytucie materiałów m.in. książki "Promieniowanie
i ochrona przed promieniowaniem" której autorami są: Jos Draijer ,
John Lakey w zakresie następującej tematyki:
- biologiczne skutki promieniowania jonizującego
- promieniowanie jonizujące na co dzień
- ochrona przed promieniowaniem
- zastosowanie promieniowania w medycynie , stomatologii , nauce , technice i
innych dziedzinach.
- atom i energetyka jądrowa, energetyka jądrowa i środowisko
6 Celem pokazania młodzieży oraz nauczycielom innych przedmiotów jak ważną
rolę w różnych dziedzinach
wiedzy pełnią promieniotwórcze metody badawcze, przeprowadzono lekcję koleżeńską
dla nauczycieli fizyki, biologii , chemii , geografii na temat:
Wykorzystanie metod badawczych opartych o zjawisko promieniotwórczości do
określania przebiegu ewolucji organizmów.
Do przygotowania lekcji zostały wykorzystane m. in. materiały , jakie otrzymałam
z Instytutu na temat datowania obiektów
7 Chcąc pokazać rolę nauki i badań naukowych , konieczność kształcenia
młodego pokolenia Polaków także i w tej dziedzinie ,
wskazać jak wielką satysfakcję mogą dać młodemu człowiekowi wyniki prac
badawczych, zorganizowano dla najzdolniejszych i zainteresowanych uczniów 2
dniowe zajęcia
laboratoryjne w Instytucie. Uzgodniona z pracownikami Instytutu tematyka zajęć
to:
promieniowanie rentgenowskie
ruch cząstek naładowanych w polu elektrycznym i magnetycznym : wyznaczanie e/m
promieniowanie jądrowe
8. Udostępnianie uczniom adresów internetowych dotyczących tej dziedziny
wiedzy umożliwiając w ten sposób samodzielne uzyskiwanie odpowiedzi na nurtujące
ich pytania.
9. Propagowanie badań European Laboratory for Practical Physics CERN,
informowanie o LEP ( Large Electron- Positron Collide ) - największym
akceleratorze cząstek na świecie, o działalności Centrum Badawczego DESY (
Deutsches Elektronen Synchrotron ), oraz Instytutu Jądrowego w Dubnej.
10. Podkreślanie faktu, że obserwując istnienie i konsekwencje
promieniowania, sięgamy nieuchronnie do kwantowej natury świata, do jej częstej
przypadkowości w przeciwieństwie do klasycznego determinizmu, do dualizmu
korpuskularno -falowego , który każe nam wyjść daleko poza klasyczne wyobrażenie
tego świata.
WDRAŻANIE PROGRAMU
poprzez:
1. stosowanie technologii informatycznej , głównie internetu w nauczaniu
i zdobywaniu wiadomości dotyczących promieniowania i energetyki jądrowej
2. korzystanie z literatury i czasopism popularno- naukowych
3. organizowanie nietypowych lekcji fizyki w formie wycieczek edukacyjnych do
Instytutu Problemów Jądrowych
4. wykorzystanie materiałów pomocniczych udostępnionych przez Instytut
5. prowadzenie zajęć interdyscyplinarnych dla uczniów i nauczycieli przedmiotów
przyrodniczych
6. organizowanie spotkań z zainteresowanymi uczniami z innych szkół ( głównie
z uczniami ostatnich klas gimnazjum ) celem promowania szkoły i jej działalności
w środowisku.
7. opracowanie przez uczniów zagadnienia: " Działalność uczonych (fizyków
, chemików) Europy i Świata w zakresie promieniowania i energetyki jądrowej".
8. udostępnianie uczniom w gablocie obok pracowni fizycznej informacji dotyczących
pracy laboratoriów badawczych Europy i Świata , zachęcanie do samodzielnego
poszukiwania informacji na ten temat w czasopismach i internecie.
EFEKTY WDRAŻANIA PROGRAMU
1. Młodzież została zapoznana w urozmaicony sposób z różnymi aspektami
i poglądami na temat promieniotwórczości i energetyki jądrowej, dzięki
czemu będzie mogła podchodzić w przyszłości do tych zagadnień w sposób
przemyślany, rozsądny i bez niepotrzebnych emocji.
2. Działania te wywołały zainteresowanie powyższymi zagadnieniami wśród
ogółu młodzieży , czego dowodem jest konieczność organizowania wycieczki
edukacyjnej do Instytutu Problemów Jądrowych
dwa, trzy razy w ciągu roku szkolnego ( liczba uczestników 40 - 45 za każdym
razem)
3. Umożliwia to młodzieży zauważenie roli nauki w różnych dziedzinach
życia i wskazuje na konieczność dalszego kształcenia.
4. Dzięki takiemu działaniu ciekawsza jest praca dydaktyczno -wychowawcza ,
budzi większe zaangażowanie ze strony młodzieży , promuje szkołę poza środowiskiem
lokalnym.
5. Daje uczniom z mniejszych środowisk możliwość zapoznania się z pracą
Instytutu Naukowego , rozbudza ciekawość , prowokuje do przemyśleń, do
poszukiwań informacji w innych źródłach np.: w literaturze i czasopismach
popularno - naukowych, w internecie.
6. Napisane przez uczniów sprawozdania, przemyślenia i wnioski z wycieczek
edukacyjnych będą z pewnością pomocne w dalszej pracy
dydaktyczno-wychowawczej.
7. Działanie to pozwala uczniom głębiej rozumieć potrzeby i możliwości
ludzi , znaczenie ich postępowania w zakresie rozwoju nauki i ochrony środowiska.
8. Postępowanie zgodne z przedstawionym programem utwierdza młodych ludzi w
przekonaniu, że tylko efektywna współpraca uczonych wielu krajów może
doprowadzić do wielkich odkryć naukowych i wykorzystania ich dla dobra ludzkości.
|