Strona
główna
O projekcie
Harmonogram
Uczestnicy:
Prof. dr
hab. Grzegorz Karwasz
Mgr Andrzej Karbowski
Mgr Krzysztof Służewski
Mgr Maciej Gęsicki
Mgr Krzysztof Gołębiowski
Mgr Magdalena Sadowska
Mgr Janusz Kosicki
|
O projekcie
Reforma
systemu oświatowego - wprowadzenie dwóch szczebli szkół średnich
doprowadziła do zróżnicowania ścieżek edukacyjnych, jednakże
spowodowała
skrócenie cyklu nauczania na szczeblu decydującym o wykształceniu
ogólnym, tj. LICEUM.
Realizacja
programów nauczania, nieznacznie zredukowanych w stosunku do
liceum 4-letniego oraz rosnące zasoby wiedzy (jak informatyka) wymagają
poprawy
efektywności nauczania poprzez wprowadzenie zróżnicowanych i wydajnych
metod.
- FIZYKA
podobnie jak i inne przedmioty nauk ścisłych wymaga szczególnie
zaawansowanych środków
dydaktycznych.
- Celem jest
przygotowanie i pilotażowe wprowadzenie do praktyki szkolnej nowych
metod i
programów nauczania w wybranym zakresie przedmiotowym
ELEKTROMAGNETYZMU.
Nowe
metody polegać będą na wprowadzeniu:
- tanich
zestawów doświadczalnych do samodzielnej pracy uczniów
- środków
multimedialnych – podręcznika dla ucznia na CDRom i przewodnika wraz z
zasobem narzędzi
programowania dla nauczyciela,
- metod automatycznych
pomiarów, sterowanych za pomoca˛ komputera dla laboratoriów szkolnych.
- Grupa
partnerska (Zakład Dydaktyki Fizyki UMK oraz Simplicatus AS Norway) od
kilku
lat działa wspólnie dla wypracowania nowych metod dydaktycznych w
zakresie
fizyki w ramach innych projektów międzynarodowych (głównie w panelu
Leonardo da
Vinci UE).
- W ramach
obecnego projektu planuje się: 1) przygotowanie i wydanie w języku
polskim podręcznika
elektromagnetyzmu dla liceów; 2)wydanie podręcznika multimedialnego; 3)
opracowanie
metodologii doświadczeń sterowanych komputerem, 4) opracowanie
metodologii
tanich doświadczeń szkolnych.
- W zakresie
szkolenia planuje się: 1) comiesięczne seminaria dla nauczycieli w
Zakładzie
Dydaktyki UMK (12 w sumie),
- dwa cykle
warsztatów po 4 dni dla nauczycieli szkół pilotażowych.
Cele
projektu i kompetencje partnerów (duża uczelnia państwowa i
norweskie przedsiębiorstwo szkoleniowe) wpłyną w znaczny sposób na
propagację
nowych metod zarówno w Polsce jak i Norwegii.
|
|