Obserwacja i doświadczenie są podstawowym źródłem naszej wiedzy oraz narzędziem weryfikacji hipotez. Dzięki łączeniu eksperymentów, faktów oraz wiedzy uczymy się fizyki. Zatem każdy nauczyciel, pomimo obszernego programu i niewielkiej liczby godzin przeznaczonych na ten przedmiot, powinien starać się prowadzić lekcje doświadczalne jako integralną część procesu nauczania fizyki. Doprowadzi to do rozbudzenia w uczniach zainteresowania tym przedmiotem. Eksperyment wykonany na lekcji nie jest tylko prostą ilustracją omawianego zjawiska, spełnia wiele zadań w nauczaniu fizyki.

Zadania eksperymentalne podnoszą skuteczność lekcji, ułatwiają uczniom zrozumienie i zapamiętanie zjawisk fizycznych oraz praw fizyki, które je wyjaśniają. Doświadczenia również skupiają uwagę bardziej, niż zagadnienia teoretyczne.

Przytoczę tutaj słowa Alberta Einsteina na dowód wartości doświadczeń w objaśnianiu otaczającego nas świata: „...Pierwsze lekcje nie powinny zawierać niczego poza tym co jest eksperymentalne i interesujące do zobaczenia. Ładny eksperyment jest sam w sobie bardziej wartościowy niż dwadzieścia wzorów wydobytych z naszych umysłów.”

 

PROSTE I TANIE DOŚWIADCZENIA Z FIZYKI

 

 

 

 

 

autor: Jagoda Niebieszczańska