Tekst: prof. dr hab. Helena Dodziuk
dodziuk10@vp.pl, ichf.edu.pl/person/dodziuk.htm
Obecnie gniazda jaskółek (Petrochelidon
pyrrhonota) z nadmorskich klifów są
często budowane pod łukami wiaduktów na autostradach. Dzięki
30 latom badań Charles Brown z University of Tulsa w
Oklahomie i jego żona Mary Bomberger Brown, ornitolog z
University of Nebraska, w Lincoln stwierdzili,1 że rozpiętość skrzydeł tych ptaków
zmniejszyła się od 1982 r., kiedy rozpoczęto ich badanie.
Polegało ono na corocznym szczegółowym obserwowaniu kolonii
tysięcy żyjących ptaków (zliczaniu ptaków, jaj, gniazd, itp.
oraz badaniu zachowania ptaków). Brownowie zbierali również z
autostrady szkielety martwych ptaków. W ostatnich latach było
ich coraz mniej. Na początku badań - 20 rocznie, a w ciągu
ostatnich 5 lat – mniej niż pięć każdego roku w sytuacji,
kiedy ilość ptaków i gniazd prawie podwoiła się, a ruch na
szosach nie zmienił się. Co więcej, martwe ptaki różniły się
od reszty populacji:
miały średnio dłuższe skrzydła: rozstaw skrzydeł w 2012 roku -
112 mm, podczas gdy żywe jaskółki miały tylko 106 mm rozstawu.
Powiązano to z łatwością unikania kolizji z nadjeżdżającymi
samochodami ze względu na łatwość zmiany kierunku lotu przy
krótszych skrzydłach.
Badania takie jak Brownów jest istotne,
bo szacuje się, że 80 milionów ptaków ginie na amerykańskich
drogach każdego roku,2 dużo więcej w Europie3 i gdzie indziej. W związku z tym
wprowadzono różne zmiany w projektowaniu i utrzymaniu
autostrad.4 Z drugiej strony, można było oczekiwać,
że występuje selekcja naturalna pozwalająca ptakom uniknąć
zderzeń z samochodami.
(1)
Brown, C. R., Brown, M. B. Curr. Biol. 2013, 23, R233-R234.
(2)
Erickson, W. P., Johnson, G. D., Young, D. P., Jr. " A
summary and comparison of bird mortality from anthropogenic
causes with an emphasis on collisions.," USDA Forest Serv.
Gen. Tech. Rep. PSW-GTR 191, 2005.
(3)
Erritzoe, J., Mazgajski, T. D., Łukasz, R. Acta
Ornithol. 2003,
38, 77–93.
(4)
Kociolek, A. V., Clevenger, A. P., St. Clair, C. C.,
Proppe, S. Conser.
Biol. 2011,
25, 241–249.
Układ html: K. Rochowicz