Zjawisko implozji

Cel:
                Doświadczalne pokazanie zjawiska implozji.

Materiały:

                        miska
                        woda
                        puszka
                        źródło ciepła, np. kuchenka elektryczna
                        szczypce do uchwycenia gorącej puszki


Rys.1 Materiały potrzebne do wykonania doświadczenia zjawisko implozji.
Czynności:

• Do pustej puszki wlewamy niewielką ilość wody (kilka milimetrów).
• Stawiając puszkę na kuchence podgrzewamy znajdującą się wewnątrz wodę.
• Po wygotowaniu się wody chwytamy puszkę i umieszczamy ją otworem do dołu w misce wypełnionej wodą. Włożenie do wody puszki otworem do dołu gwarantuje utrzymanie tej samej liczby cząstek powietrza wewnątrz puszki podczas schładzania.
• Obserwujemy proces jej zgniatania.

Wynik:


Włożenie puszki do wody powoduje jej natychmiastowe zgniecenie.


Rys.2 Końcowy efekt wykonania doświadczenia zjawisko implozji.
Dlaczego?

Podczas ogrzewania puszki, ogrzewamy również wodę i powietrze znajdujące się wewnątrz. Wraz ze wzrostem temperatury woda zaczyna parować, zamieniając się w parę wodną, która zaczyna wypełniać całą puszkę wewnątrz. Para wodna wypycha w ten sposób nadmiar powietrza i pary wodnej na zewnątrz przez otwór u wylotu puszki. Gdy wkładamy puszkę do miski z wodą, temperatura wewnątrz puszki gwałtownie się obniża i znajdująca się wewnątrz para wodna zaczyna się skraplać. Skroplona para wodna zajmuje mniejszą objętość niż wcześniej i w puszce ciśnienie spada. W porównaniu z ciśnieniem na zewnątrz jest ono znacznie mniejsze. Na skutek sił działających na puszkę (siły działające na ścianki puszki od wewnątrz są znacznie mniejsze, niż siły działające na zewnątrz) ulega ona zgnieceniu. Zgniecenie następuje aż do wyrównania ciśnień w puszce i na zewnątrz. Proces ten zwany jest implozją.

     

Inne doświadczenia z działu budowa cząsteczkowa:
Wolne przestrzenie pomiędzy cząsteczkami cieczy
Nurek Kartezjusza
Rozszerzalność termiczna gazów
Rozszerzalność termiczna ciał stałych

Zmień dział fizyki