Strona główna

Pracownicy

Główne kierunki badań

Projekty

Współpraca międzynarodowa

Publikacje
Konferencje i referaty
Działalność popularyzatorska
Ważne linki


Konkursy
Materiały
Adres

Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK w Toruniu





 Strona UMK   Strona Wydziału   Strona Instytutu   Uniwersytet A-Z    



Poczta
Pracownia Dydaktyki Fizyki

Logo PDF



Współpraca międzynarodowa (2005)
2001, 2002
, 2003, 2004

Umowy dwustronne
Inne

Inne (2005)
Umowy dwustronne

Programy studenckie i naukowo-dydaktyczne

W 2005 roku pracownicy PDF uczestniczyli w następujących międzynarodowych projektach:

SOCRATES/COMENIUS EXPRESSTRAIN TEWISE nt.: "Training experimental work in science education for teachers and teacher students"., koordynacja: Pedagogical Institute Carinthia-Department for Grammar School Education, Klagenfurt, Austria.

SOCRATES COMENIUS  EU TRAIN nt.: "EU Train: European Training for student teachers in science"., koordynacja: Helsingin Yliopisto (Uniwersytet Helsiński), Finlandia.

SOCRATES/COMENIUS 2.1 – EU ISE -“Effective Use of ICT in Science Education“, co-ordinator: Univerzita Komenskeho, Bratislava, Slovakia.

SOCRATES/IP (Intensive Programme) nt.: "Attention-Interest-Desire-Action", koordynacja: Pedagogische Akademie des Bundes in Wien, Austria.

SOCRATES/IP TFPC nt.: "Toward Fascinating Physics and Chemistry", koordynacja: Pedagogische Akademie des Bundes in Wien, Austria.

SOCRATES/MINERVA EU – HOU (Hands-On Universe, Europe) nt.: "Bringing frontline interactive astronomy to the classroom"., koordynacja: The University Pierre & Marie Curie, Paris, France.

Kształcenie  studentów w Polsce oraz polskich  studentów i pracowników naukowych za granicą

W ramach programu SOCRATES/IP udział  2 studentów Międzywydziałowego Studium Matematyczno-Przyrodniczego:
Dariusza Klameckiego i Krystyny Balawajder w Międzynarodowym Seminarium w Usti nad Łabą (Czechy) w dniach 18 kwiecień – 6 maj 2005 r. nt.: „New ways of teaching physics
Opiekun - dr Józefina Turło, pobyt w charakterze wykładowcy w dniach 1-6 maj 2005. Wykład nt.: „Environmental Noise

Organizacja międzynarodowych konferencji naukowych oraz udział w podobnych przedsięwzięciach za granicą

W 2005 r. PDF zorganizowała w ramach projektu EU – HOU międzynarodową konferencję:

Hands-On Universe, Europe I,  Teacher Resource Agent Training Workshop” (20 – 23 wrzesień 2005), na której prowadzącymi byli wykładowcy z UE. Uczestniczyło w niej 50 osób z całej Europy, w tym 10 z Polski.
Strona konferencji: http://www.phys.uni.torun.pl/~pdf/eu-hou.html

W 2005 r. pracownicy PDF uczestniczyli w następujących konferencjach międzynarodowych:

Grzegorz Osiński - 18 - 20 luty 2005 r., Leibniz-Institut für Pädagogik der Naturwissenschaften an der Universität Kiel. Wyjazd związany jest z przygotowaniem projektu  SOCRATES/COMENIUS 3.1 pt.: "Crossing Boundariws in a Network for Science Teachers", Kiel, Niemcy.

Józefina Turło - 1 - 6 maj 5005 r., Usti nad Łabą, w ramach projektu SOCRATES/IP  AIDA - pobyt w charakterze wykładowcy na Międzynarodowym Seminarium.
Wykład:
J. Turło, „Environmental Noise” z cyklu „New ways of teaching physics

Andrzej Karbowski, Grzegorz Osiński, Elżbieta Dąbkowska17 - 21 czerwiec 2005 r., SOCRATES/COMENIUS EXPRESSTRAIN TEWISE Project Final  Meeting, Presentation of final version of the elaborated modules,  Klagenfurt, Austria.

Józefina Turło, Andrzej Karbowski - 4 - 9 wrzesień 2005 r., GIREP’2005 nt.: "Informal Learning and Public Understanding of Physics" Ljubljana, Slovenia.
Referat i publikacja w druku:
J Turło, E Dąbkowska, A Karbowski, K Służewski, G Osiński, R Jankowski and K Przegiętka, Learning to teach physics from lessons of Maria Skłodowska-Curie, Girep’ 2005 Conference, Ljubliana.

Józefina Turło, Katarzyna Przegiętka - 18 - 23 listopad 2005 r., SOCRATES COMENIUS  EU TRAIN - Konferencja organizacyjna projektu, Presentation of Polish group potential in the field of science teachers training,  Helsinki i Iyvaskyla, Finlandia.

Elżbieta Dąbkowska - 18 - 21 grudzień 2005 r., Göttingen – przygotowanie projektu dotyczącego wyjazdów studentów i uczniów szkół średnich do międzynarodowego laboratorium XLAB, Göttingen, Niemcy.

Udział naszych naukowców w charakterze ekspertów

Dr Józefina Turło
  • jest polskim koordynatorem Europejskiego programu dla nauczycieli i ich uczniów: "Science Across Europe" (SAE), który jest częścią światowego programu "Science Across the World".
  • jest członkiem miedzynarodowego komitetu doradczego (Scientific Advisory Committee) programu EU-HOU.
Dr Józefina Turło i dr Katarzyna Przegiętka
  • są ekspertami w zakresie kształcenia nauczycieli fizyki w projekcie EU TRAIN.

Współpraca międzynarodowa (2004)
2001, 2002
, 2003, 2005

Umowy dwustronne
Inne

Inne (2004)
Umowy dwustronne

Współpraca z AMSTEL Institute, University of Amsterdam, Holandia - eksport liczników Geigera-Müllera.

W 2003 roku pracownicy PDF uczestniczyli w następujących międzynarodowych projektach:

SOCRATES/STEDE nt.: "Science Teacher Education Development in Europe",  working group 10 a nt:  "How synchronous distance education method can be used in science teacher training?, koordynacja: Uniwersytet Katolicki w Louvain, Belgia.

SOCRATES/GRUNDTVIG nt.: "Auto-formation et Auto-évaluation: compétences et connaissances pour des études scientifiques supérieures" (Samokształcenie i samoocena: wiedza i kompetencje potrzebne do podjęcia wyższych studiów matematyczno-przyrodniczych)., koordynacja: Université de Provence, Marsylia, Francja.

SOCRATES/COMENIUS EXPRESSTRAIN TEWISE 2.1 nt.: "Training experimental work in science education for teachers and teacher students"., koordynacja: Pedagogical Institute Carinthia-Department for Grammar School Education, Klagenfurt, Austria.
  • J. Turło - Udział w międzynarodowym seminarium w ramach projektu, Kopenhaga, 21-25.05.2004. Wykład z demonstracjami nt.:"How to teach elements of mechanics and thermodynamic in secoondary school?".
  • A. Karbowski, G.Osiński - Udział w międzynarodowym seminarium w ramach projektu, Piran, Słowenia, 16-19.10.2004.
SOCRATES/IP (Intensive Programme) nt: "Attention-Interest-Desire-Action", koordynacja: Pedagogische Akademie des Bundes in Wien, Austria.
  • W ramach programu udział 2 studentów Międzywydziałowego Studium Matematyczno - Przyrodniczego: Dariusza Klimeckiego i Mai Godlewskiej w Międzynarodowym Seminarium na Malcie w dniach 6-27 marca 2004 r nt.: How to motivate students to learn physics? Opiekun - dr Józefina Turło, pobyt na terenie Uniwersytetu na Malcie w charakterze wykładowcy w dniach 6-10 marca 2004 r.

Współpraca międzynarodowa (2003)
2001, 2002

Umowy dwustronne
Inne

Inne (2003)
Umowy dwustronne

Współpraca z AMSTEL Institute, University of Amsterdam, Holandia - eksport liczników Geigera-Müllera.

W 2003 roku pracownicy PDF uczestniczyli w następujących międzynarodowych projektach:

SOCRATES/STEDE nt.: "Science Teacher Education Development in Europe",  working group 10a nt: "How synchronous distance education method can be used in science teacher training?" , koordynacja: Uniwersytet Katolicki w Louvain, Belgia.

SOCRATES/GRUNDTVIG nt.: "Auto-formation et Auto-évaluation: compétences et connaissances pour des études scientifiques supérieures" (Samokształcenie i samoocena: wiedza i kompetencje potrzebne do podjęcia wyższych studiów matematyczno-przyrodniczych)., koordynacja: Université de Provence, Marsylia, Francja.

SOCRATES/COMENIUS EXPRESSTRAIN
TEWISE 2.1 nt.: "Training experimental work in science education for teachers and teacher students"., koordynacja: Pedagogical Institute Carinthia-Department for Grammar School Education, Klagenfurt, Austria
  • W dniach 18 - 21 października 2003 roku, w ramach projektu SOCRATES/ COMENIUS/EXPRESSTRAIN, Pracownia zorganizowała Międzynarodowe Seminarium. Brali w niej udział partnerzy Projektu z: Austrii, Słowenii, Danii, Szwecji i Polski.
SOCRATES/IP AIDA (Intensive Programme) nt: "Attention-Interest-Desire-Action", koordynacja: Pedagogische Akademie des Bundes in Wien, Austria

Podsumowanie

Współpraca z partnerami zagranicznymi w 2003 r., głównie w ramach programu SOCRATES przebiegała bez zakłóceń. Szczególnie cenne było dla nas zdobycie nowych doświadczeń w prowadzeniu wykładów wspomaganych narzędziami technologii informacyjnej i komunikacyjnej na odległość w ramach projektu STEDE (Science Teacher Education Development in Europe). Napisaliśmy scenariusz i przeprowadziliśmy dla grona wykładowców dydaktyki przedmiotów przyrodniczych z krajów europejskich modelowy wykład  nt: "Radioactivity around us". Cieszymy się również z możliwości dostępu do publikacji i opracowań z zakresu dydaktyki fizyki umieszczonych na stronach Internetowych projektu STEDE.
Po zakończeniu projektu GRUNDTVIG i EXPRESSTRAIN nasi studenci będą również mieli dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych opracowanych w ramach tych projektów.
Wyjazdy pracowników PDF  na seminaria kontaktowe programu SOCRATES /COMENIUS pozwoliło na stworzenie międzynarodowych grup dydaktyków pracujących nad nowymi europejskimi projektami - EU TRAIN i Effective use of ICT in Science Education (EU ISE). Jednakże współudział UMK w tych projektach od 2004 r. będzie uwarunkowany niezbędnym własnym wkładem finansowym w wysokości ok. 25% otrzymanych środków z UE (w ramach realizacji ww. projeków).

Współpraca międzynarodowa (2002)
2001, 2003

Umowy dwustronne
Inne

Inne (2002)
Umowy dwustronne

  • Współpraca z AMSTEL Institute, University of Amsterdam, Holandia - eksport liczników Geigera-Müllera.
  • Lipiec 2001 - Lipiec 2002 - dr Grzegorz Osiński przebywał na stażu NASA/JPL Pasadena, California, USA, gdzie pracował w Zespole Earth and Space nad projektem z zakresu organicznej spektroskopii planetarnej.
  • W dniach 6 - 12 X 2002 grupa studentów naszego wydziału z II roku MSN (5 osób) uczestniczyła w Oldenburgu (Niemcy) w warsztatach: "History of Science". Warsztaty te zostały przygotowane przez Zespół Badawczy Dydaktyki Szkoły Wyższej i Historii Fizyki Uniwersytetu w Oldenburgu, kierowany przez prof. Falka Riessa. Opiekunem grupy był dr Grzegorz Osiński.
Dzięki współpracy Pracowni Dydaktyki Fizyki z ww. Zespołem ukazała się pozycja książkowa pod redakcją dr Józefiny Turło pt.: "Eksperymenty historyczne w nauczaniu fizyki. Materiały naukowe i kulturalno-historyczne" (TopKurier, Toruń 2002, 99 stron).
Ponadto nasi studenci stworzyli Stronę Internetową podsumowującą wyniki prac warsztatowych posiadającą adres: Workshop

W 2002 roku pracownicy PDF uczestniczyli w następujących międzynarodowych projektach:


SOCRATES/STEDE
nt.: "Science Teacher Education Development in Europe"., koordynacja: Uniwersytet Katolicki w Louvain, Belgia. Uczestnictwo w pracach grupy 10a na temat "Nauczanie na odległość w kształceniu nauczycieli".


SOCRATES/COMENIUS - EUCISE nt.: "European Union Coordination of Interdysciplinary Science Education"., koordynacja: IPN w Kiel, Niemcy. Współpraca międzynarodowa w zakresie opracowywania modelowych europejskich kursów dokształcania nauczycieli.
  • W dniach 17-18 maja 2002 roku, w ramach projektu EUCISE, Pracownia Dydaktyki Fizyki zorganizowała Narodowe Seminarium EUCISE/ASTROPING na którym prowadzącymi byli wykładowcy z Polski i Niemiec. Uczestniczyło w nim 30 nauczycieli z całego kraju.
SOCRATES/GRUNDTVIG nt.: "Auto-formation et Auto-évaluation: compétences et connaissances pour des études scientifiques supérieures" (Samokształcenie i samoocena: wiedza i kompetencje potrzebne do podjęcia wyższych studiów matematyczno-przyrodniczych)., koordynacja: Université de Provence, Marsylia, Francja.

SOCRATES/COMENIUS EXPRESSTRAIN TEWISE 2.1 nt.: "Training experimental work in science education for teachers and teacher students"., koordynacja: Pedagogical Institute Carinthia-Department for Grammar School Education, Klagenfurt, Austria. Wspólne z dydaktykami i nauczycielami przedmiotów przyrodniczych przygotowywanie przykładowych modułów dokształcania nauczycieli w zakresie eksperymentów laboratoryjnych.

SOCRATES/ERASMUS - AIDA (Attention Interest Desire Action)., Koordynacja: State College of Education, Wiedeń, Austria. Współpraca międzynarodowa nad opracowywaniem europejskich standardów kompetencji nauczycieli służących poprawieniu efektywności nauczania przedmiotów przyrodniczych.

Podsumowanie

Międzynarodowe kontakty nawiązane w trakcie realizacji koordynowanego przez nas projektu TEMPUS-JEP-12267/97 pt.: "Modernisation of two-subject physics and mathematics teachers education" w 2001 roku przyczyniły się do rozpoczęcia kilku innych projektów SOCRATES, dotyczących modernizacji kształcenia i dokształcania nauczycieli i studentów, takich jak: STEDE, GRUNDTVIG i AIDA. W 2002 roku zakończono realizację projektu SOCRATES/EUCISE dotyczącego opracowywania modelowych europejskich kursów dokształcania nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, który będzie kontynuowany w rozpoczętym kolejnym projekcie SOCRATES/EXPRESSTRAIN.

Najważniejszym osiągnięciem Pracowni Dydaktyki Fizyki było wydanie pozycji książkowej pod redakcją dr Józefiny Turło pt.: "Eksperymenty historyczne w nauczaniu fizyki. Materiały naukowe i kulturalno-historyczne" (TopKurier, Toruń 2002, 99 stron), będącej wynikiem współpracy z Zespołem Badawczym Dydaktyki Szkoły Wyższej i Historii Fizyki Uniwersytetu w Oldenburgu, kierowanym przez prof. Falka Riessa.

Współpraca międzynarodowa (2001)
2002, 2003

Umowy dwustronne
Inne

Inne (2001)
Umowy dwustronne
  • Współpraca z AMSTEL Institute, University of Amsterdam, Holandia - eksport liczników Geigera-Müllera.
  • Współpraca z Zespołem Badawczym Dydaktyki Szkoły Wyższej i Historii Fizyki Uniwersytetu w Oldenburgu, Niemcy - przygotowanie ekspozycji eksperymentów historycznych "Jak eksperymentowano dawniej" na I Festiwalu Nauki i Sztuki w Toruniu, który odbył się w dniach 16-19 lutego 2001 roku.

W 2001 roku pracownicy PDF uczestniczyli w następujących międzynarodowych projektach:

TEMPUS PHARE JEP-12267 nt: "Modernizacja dwu-kierunkowego kształcenia nauczycieli”, koordynacja: PDF IF UMK, Toruń.

SOCRATES/STEDE nt.: "Science Teacher Education Development in Europe"., koordynacja: Uniwersytet Katolicki w Louvain, Belgia.

SOCRATES/COMENIUS - EUCISE nt.: "European Union Coordination of   Interdysciplinary Science Education"., koordynacja: IPN w Kiel, Niemcy.
  • W dniach 26-30 września 2001 roku, w ramach projektu EUCISE, Pracownia Dydaktyki Fizyki zorganizowała międzynarodowe seminarium "EUCISE Pilot Seminar". Uczestniczyło w nim 30 osób z Niemiec, Rumunii, Austrii, Danii i Polski.
SOCRATES/GRUNDTVIG nt.: "Auto-formation et Auto-évaluation: compétences et connaissances pour des études scientifiques supérieures" (Samokształcenie i samoocena: wiedza i kompetencje potrzebne do podjęcia wyższych studiów matematyczno-przyrodniczych)., koordynacja: Université de Provence, Marsylia, Francja.

SOCRATES/COMENIUS EXPRESSTRAIN TEWISE 2.1 nt.: "Training experimental work in science education for teachers and teacher students"., koordynacja: Pedagogical Institute Carinthia-Department for Grammar School Education, Klagenfurt, Austria.

Podsumowanie

Za najważniejsze osiągnięcie należy uznać z sukcesem zakończoną w roku 2001 realizację projektu TEMPUS-JEP-12267/97. Publikacja podsumowująca wyniki tego projektu pt: "Modernisation of two-subject physics and mathematics teachers education" ukazała się w Wydawnictwie Elsevier, a na UMK zostało utworzone zostało  Międywydziałowe Studium Matematyczno-Przyrodnicze z nową strukturą i programem uwzględniającym punkty ECTS  (co zostało opracowane podczas realizacji ww. projektu TEMPUS).