II
Ankieta - .doc
Ankieta została opracowana przez uczennice Annę Parzychowską
z kl. III a i Katarzynę Ponikwicką z kl. I e pod kierunkiem
Teresy Leszczyńskiej-Koziak. Celem ankiety było zbadanie
wiedzy i świadomości młodzieży licealnej na temat występowania
promieniowania radioaktywnego w środowisku naturalnym. Badania
objęły 234 uczniów (108 dziewcząt i 126 chłopców, kl. I-III
białostockich liceów). Formularz ankiety, wnioski i jej
opracowanie dołączono do dokumentacji projektu .
Wyniki
ankiety
Folder
Analiza wyników ankiety zainspirowała do opracowania folderu
"Co warto wiedzieć o promieniowaniu? ", opracowanego
przez uczennice kl. IV g Aleksandrę Kuć i Martę Maliszewską
pod kierunkiem Teresy Fedorowicz. Zamieszczono w nim podstawowe
wiadomości dotyczące promieniowania jonizującego:
- Skąd bierze się promieniowanie na Ziemi ?
- Rodzaje promieniowania
- Radon
- Działanie promieniowania na człowieka
- Zastosowanie promieniowania jonizującego
- Telefon do CLOR w Warszawie
Folder był rozdawany wśród uczestników seminarium popularnonaukowego.
Seminarium popularnonaukowe
W celu poszerzenia wiadomości i zaprezentowania ich w
postaci referatów, foliogramów i prezentacji multimedialnych
zorganizowano seminarium popularnonaukowe. Spotkanie miało
miejsce w 17 rocznicę wybuchu elektrowni atomowej w Czarnobylu.
Tematyka referatów obejmowała:
- "Tło historyczne badań atomowych" oprac. przez
Annę Śliwowską, Dorotę Jaroszewicz, Pawła Krasickiego,
Pawła Grzyba, uczniów kl. III f pod kierunkiem Haliny
Makowskiej,
- "Skutki promieniowania jonizującego na organizm
ludzki" oprac. przez Annę Okruszko, Magdalenę Karpowicz
uczennice kl. IV i pod kierunkiem Anny Siemienkowicz
- "Dane dotyczące ochrony radiologicznej pacjentów
w diagnostyce, radiologii interwencyjnej, medycynie nuklearnej
i radioterapii" dane zebrała i opracowała Anna Okruszko
uczennica kl. IV "i" pod kierunkiem Anny Siemienkowicz.
Prezentacje multimedialne
Podczas seminarium popularnonaukowego przedstawiono prezentacje
multimedialne, które wzbogaciły i uatrakcyjniły sesję.
Zaprezentowano następujące tematy:
- "Promieniowanie jądrowe" wyk. Piotr Sobanie,
Karol Szumski uczniowie kl. III "b" pod kierunkiem
Marty Kulikowskiej-Hryń
- "Odpady promieniotwórcze - składowanie i transport"
wyk. Justyna Lulewicz, Katarzyna Borowska kl. III "g"
pod kierunkiem Teresy Fedorowicz
- "Promieniowanie w środowisku człowieka" wyk.
Kamil Lewszuk, Piotr Lewandowski, Jakub Michalin kl. I
"d" pod kierunkiem Teresy Fedorowicz
- "Czarnobyl - elektrownia atomowa" wyk. Tomasz
Siergiejuk kl. IV "b" pod kierunkiem Joanny
Kamockiej
Zaprezentowanie opracowanych przez młodzież materiałów
na forum seminaryjnym wymagało od nich komunikatywnego przekazania
wiedzy. Występowanie przed audytorium, pozbycie się tremy
to szczególnie ważna w dzisiejszych czasach umiejętność.
Sesja posterowa
W dobie społeczeństwa informacyjnego, ważną sprawą jest
dotarcie do odpowiednich Ąródeł i umiejętność selektywnego
i krytycznego ich wykorzystania. Szeroka tematyka dotycząca
promieniotwórczości zainspirowała uczniów do wyboru odpowiednich
zagadnień zaprezentowanych na posterach, pod hasłem "Blaski
i cienie promieniotwórczości".
Tematyka posterów:
- "Energia atomowa" wyk. Maciej Lotowski, Adrian
Bieryło uczniowie kl. III "k" pod kierunkiem
Teresy Fedorowicz
- "Pierwiastki promieniotwórcze w glebie" wyk.
Katarzyna Ziomkowska, Emilia Jarmołowska uczniowie kl.
III "h" pod kierunkiem Joanny Kamockiej
- "Elektrownie atomowe na świecie" wyk. Michał
Milewski, Marcin Karpiu, Mateusz Matreńczyk uczniowie
kl. III "e" pod kierunkiem Iwony Wierzbickiej
- "Elektrownie atomowe "za" i "przeciw"
wyk. Justyna Wińska, Ola Skibińska, Angelika Muśko, Anna
Zacharenko uczennice kl. III "c" pod kierunkiem
Joanny Kamockiej
- "Radiodatowanie" wyk. Marta Błachno, Marcin
Sosnowski uczniowie kl. I "d" pod kierunkiem
Joanny Kamockiej
- "Napromieniowanie żywności" wyk. Agnieszka
Piesowicz, Ewa Mrówczyńska uczennice kl. III "g"
pod kierunkiem Teresy Fedorowicz
- "Odpady promieniotwórcze i ich składowanie"
wyk. Magda Olędzka, Anna Wysoka, Ewelina Tymosiak uczennice
kl. III"g" pod kierunkiem Teresy Fedorowicz
- "Pierwiastki, które wstrząsnęły światem"
wyk. Joanna Zajko uczennica kl. III "j" pod
kierunkiem Marty Kulikowskiej - Hryń
Wykonanie posterów wymagało od uczniów nie tylko zebrania
wiadomości teoretycznych, ale wykazania się umiejętnościami
plastycznymi i wrażliwością estetyczną. Zamieszczone na
nich materiały wykonano bardzo starannie, układ graficzny
był logiczny i przejrzysty. Liderzy zespołów zaprezentowali
tematykę posterów społeczności szkoły podczas godzin wychowawczych.
Wystawa
Wystawa "Maria Skłodowska-Curie" została zorganizowana
w celu przypomnienia uczniom, wzbogacenia i utrwalenia wiadomości
o życiu i działalności naszej wielkiej rodaczki, dwukrotnej
laureatki Nagrody Nobla - Marii Skłodowskiej Curie w związku
z 100 rocznicą uzyskania pierwszej Nagrody Nobla w 1903
r. Na podstawie scenariusza opracowanego przez Teresę Leszczyńską-Koziak
i Katarzynę Maciejuk wystawę wykonały: Katarzyna Ponikwicka,
Elżbieta Regulska, Justyna Storonowicz - uczennice kl. I
" e" oraz Katarzyna Puszta i Urszula Trocka -
uczennice kl. I "a".
Forum dyskusyjne
Dyskusja panelowa "Energetyka jądrowa - tak czy nie?"
odbyła się w ramach lekcji fizyki w klasie III o profilu
humanistycznym, pod kierunkiem Teresy Fedorowicz. W spotkaniu
uczestniczyli uczniowie klas trzecich, zaproszeni uczniowie
Szkoły Podstawowej nr 15 im. Marii Skłodowskie-Curie wraz
opiekunami oraz nauczyciele przedmiotów przyrodniczych naszej
szkoły.
Spotkanie prowadziły uczennice: Ewelina Sawośko i Anna Bacharewicz.
Dyskutanci oznakowani emblematami "Tak" , "Nie"
przedstawiali swoje argumenty zwolenników i przeciwników
wykorzystania energii atomowej przez człowieka. Na zakończenie
uczestnicy spotkania poprzez przejście na odpowiednią stronę
opowiedzieli się, które stanowisko reprezentują .
Wykłady
Polskie Towarzystwo Fizyczne Oddział w Białymstoku organizuje
każdego roku cykl wykładów dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych
w Zakładzie Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu w Białymstoku.
Młodzież naszej szkoły uczestniczy aktywnie w tych spotkaniach.
W ramach realizowanego projektu uczniowie wysłuchali wykładu
pt.: "Nowoczesne metody diagnostyki i terapii medycznej"
wygłoszonego w dn. 12 kwietnia 2003 r. przez prof. dr hab.
Zygmunta Szeflińskiego. Wiadomości nabyte na wykładzie młodzież
wykorzystała podczas seminarium i sesji porterowej.
Inne opracowania
- Inscenizacja
Scenariusz przedstawienia " Czy fizyków atomowych
można nazwać Faustami XX wieku?" napisali uczniowie
naszej szkoły w latach ubiegłych. Ze względu na wagę i
aktualność tematyki przedstawienie każdego roku, z naniesionym
indywidualnymi pomysłami, jest prezentowane szerokiej
społeczności naszej szkoły.
- Prace literackie
1.) "Co
twoim zdaniem jest ważniejsze, wielkie znaczenie odkryć
dla rozwoju cywilizacji, czy związane z tymi odkryciami
wielkie zagrożenie dla ludzkości?"
2.) "Co
twoim zdaniem jest ważniejsze, wielkie znaczenie odkryć
dla rozwoju cywilizacji, czy związane z tymi odkryciami
wielkie zagrożenie dla ludzkości?"
3.) "
Polak w Los Alamos"
4. "Problem odpowiedzialności ludzi nauki. Gdzie znajduje
się granica, której ludziom nauki nie należy przekroczyć?"
5. "Promieniotwórczość"
Strona internetowa:
www.promieniotworczosc.prv.pl
; oprac. Piotr Sobaniec,
ucz. kl. IIIb
Podsumowanie
Promieniotwórczość jako zjawisko chemiczne i fizyczne
w dobie dzisiejszej jest równie interesujące, jak było sto
lat temu, gdy je odkryto. Problemy z nim związane wzbudzają
i w dniu dzisiejszym wiele emocji - od strachu, poprzez
podziw, do entuzjazmu. Sukcesem projektu, było nie tylko
zaangażowanie aktywne uczniów do realizacji przedsięwzięć,
ale także wywołanie szerokiego oddźwięku w całej społeczności
szkolnej. Ustawiczne poruszanie tych zagadnień służy uświadomieniu
młodzieży, że promieniowanie jest wśród nas, a tylko od
nas zależy czy wykorzystamy je z pożytkiem, czy też ze szkodą
dla siebie.
Problematyka projektu będzie kontynuowana w roku szkolnym
2003/2004 ze względu na duże zainteresowanie tematem i przypadającą
w październiku 2003 roku setną rocznicą otrzymania przez
Marię Skłodowską-Curie nagrody Nobla.
|