Projekt:
 
      Prezentacje
      multimedialne:
 
      Referaty:
 
      Postery:
 
      Wystawa:
 
      Forum:
 
      Folder:
 
      Inne opracowania :
    
      Strona główna:
    

 
OGÓLNOPOLSKI KONKURS
IM. MARII SKŁODOWSKIEJ - CURIE
na projekt edukacyjny
"PROMIENIOTWÓRCZY ŚWIAT"
realizowany przez III Liceum Ogólnokształcące
im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku

  I. 1. Temat
  2. Autorzy projektu
  3. Cel główny
  4. Cele szczegółowe
  5. Założenia
  6. Uczestnicy/ adresaci
  7. Harmonogram działań
  8. Metody i formy
  9. Termin realizacji
  10. Prezentacja projektu
 
  II. Ankieta
Wyniki ankiety
Folder
Seminarium popularno - naukowe
Prezentacje multimedialne
Sesja posterowa
Tematyka posterów
Wystawa
Forum dyskusyjne
Wykłady
Inne opracowania
Podsumowanie

 


I 1. Temat: "BLASKI I CIENIE PROMIENIOTWÓRCZOŚCI"

2. Autorzy projektu:Teresa Fedorowicz (fizyka), Halina Mąkowska (historia), Marta Kulikowska-Hryń (chemia),
Joanna Kamocka (geografia), Iwona Wierzbicka (geografia), Anna Siemienkowicz (biologia), Teresa Leszczyńska-Koziak (biblioteka), Katarzyna Maciejuk (biblioteka)

3. Cel główny: rozwijanie zainteresowań młodzieży społecznymi aspektami nauk przyrodniczych


4. Cele szczegółowe:


- Podniesienie stopnia świadomości społeczności szkolnej na temat zjawiska promieniotwórczości,

- Wzbogacenie wiadomości na temat wykorzystania zjawiska promieniotwórczości i ochrony przed zagrożeniami,

- Poszerzenie wiadomości na temat osiągnięć naukowych Marii Skłodowskie-Curie, zwrócenie uwagi na wyjątkowe cechy osobowości i jej postawę patriotyczną,

- Integracja młodzieży biorącej udział w realizacji projektu,

- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie,

- Integracja środowiska nauczycieli różnych przedmiotów poprzez wspólne opracowanie projektu o charakterze interdyscyplinarnym,

- Aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych działań,

- Kształtowanie umiejętności organizacji pracy,

- Inspirowanie do kreatywnego, twórczego działania,

- Umiejętność wyszukiwania, selekcji i wykorzystania materiałów pozyskiwanych z różnych ˇródeł informacji,

- Kształtowanie umiejętności korzystania z Internetu.

5. Założenia: projektem i jego realizacją zainteresować i objąć jak największą grupę uczniów, materiały merytoryczne wykonane na potrzeby projektu posłużą jako pomoce dydaktyczne, pozwolą wzbogacić i uatrakcyjnić zajęcia z przedmiotów przyrodniczych, nawiązać kontakt z SANEPIDEM i Szkołą Podstawową nr 15 noszącą imię Marii Skłodowskiej-Curie

6. Uczestnicy/adresaci: społeczność III LO
( uczniowie, nauczyciele, rodzice, sympatycy szkoły)


7. Harmonogram działań:

- Powołanie zespołu nauczycieli koordynujących działania młodzieży

- Zaangażowanie uczniów zgłaszający swój akces do udziału w projekcie

- Dobór treści obejmujących projekt

- Wybór metod i form realizacji projektu

- Przydział zadań uczniom

- Gromadzenie materiałów edukacyjnych

- Opracowanie i przeprowadzenie ankiety
   "Promieniotwórczość wokół nas"

- Wykonanie:

- posterów
- folderu "Co warto wiedzieć o promieniowaniu?"
- prezentacji multimedialnych
- strony internetowej
- napisanie prac literackich
- opracowanie danych dotyczących ochrony radiologicznej pacjentów w diagnostyce, radiologii interwencyjnej, medycynie nuklearnej
i radioterapii
- opracowanie referatów seminaryjnych,


8. Metody i formy realizacji projektu:

- dyskusja
- seminarium
- wystawa
- inscenizacja
- prezentacja
- strona internetowa
- praca w zespole
- praca indywidualna


9. Termin realizacji: kwiecień-maj 2003 r.


10. Prezentacja projektu

Problematyka promieniowania radioaktywnego podjęta w projekcie "Blaski
i cienie promieniotwórczości" nie jest obca nauczycielom przedmiotów przyrodniczych. Tematyka tego zagadnienia zawarta jest w treściach nauczania fizyki, chemii, geografii i biologii. Od wielu lat podejmujemy szereg przedsięwzięć, które przybliżają uczniom problemy związane z energią promieniowaniem jądrową, jej pokojowym zastosowaniem, ukazując jednocześnie zagrożenia jakie ona niesie. Dlatego ucieszył nas temat konkursu i z autentycznym zaangażowaniem przystąpiliśmy do realizacji projektu.

 


II Ankieta - .doc

Ankieta została opracowana przez uczennice Annę Parzychowską z kl. III a i Katarzynę Ponikwicką z kl. I e pod kierunkiem Teresy Leszczyńskiej-Koziak. Celem ankiety było zbadanie wiedzy i świadomości młodzieży licealnej na temat występowania promieniowania radioaktywnego w środowisku naturalnym. Badania objęły 234 uczniów (108 dziewcząt i 126 chłopców, kl. I-III białostockich liceów). Formularz ankiety, wnioski i jej opracowanie dołączono do dokumentacji projektu .

Wyniki ankiety

Folder
Analiza wyników ankiety zainspirowała do opracowania folderu "Co warto wiedzieć o promieniowaniu? ", opracowanego przez uczennice kl. IV g Aleksandrę Kuć i Martę Maliszewską pod kierunkiem Teresy Fedorowicz. Zamieszczono w nim podstawowe wiadomości dotyczące promieniowania jonizującego:


- Skąd bierze się promieniowanie na Ziemi ?
- Rodzaje promieniowania
- Radon
- Działanie promieniowania na człowieka
- Zastosowanie promieniowania jonizującego
- Telefon do CLOR w Warszawie


Folder był rozdawany wśród uczestników seminarium popularnonaukowego.

Seminarium popularnonaukowe

W celu poszerzenia wiadomości i zaprezentowania ich w postaci referatów, foliogramów i prezentacji multimedialnych zorganizowano seminarium popularnonaukowe. Spotkanie miało miejsce w 17 rocznicę wybuchu elektrowni atomowej w Czarnobylu.
Tematyka referatów obejmowała:


- "Tło historyczne badań atomowych" oprac. przez Annę Śliwowską, Dorotę Jaroszewicz, Pawła Krasickiego, Pawła Grzyba, uczniów kl. III f pod kierunkiem Haliny Makowskiej,

- "Skutki promieniowania jonizującego na organizm ludzki" oprac. przez Annę Okruszko, Magdalenę Karpowicz uczennice kl. IV i pod kierunkiem Anny Siemienkowicz

- "Dane dotyczące ochrony radiologicznej pacjentów w diagnostyce, radiologii interwencyjnej, medycynie nuklearnej i radioterapii" dane zebrała i opracowała Anna Okruszko uczennica kl. IV "i" pod kierunkiem Anny Siemienkowicz.

Prezentacje multimedialne
Podczas seminarium popularnonaukowego przedstawiono prezentacje multimedialne, które wzbogaciły i uatrakcyjniły sesję.
Zaprezentowano następujące tematy:


- "Promieniowanie jądrowe" wyk. Piotr Sobanie, Karol Szumski uczniowie kl. III "b" pod kierunkiem Marty Kulikowskiej-Hryń
- "Odpady promieniotwórcze - składowanie i transport" wyk. Justyna Lulewicz, Katarzyna Borowska kl. III "g" pod kierunkiem Teresy Fedorowicz
- "Promieniowanie w środowisku człowieka" wyk. Kamil Lewszuk, Piotr Lewandowski, Jakub Michalin kl. I "d" pod kierunkiem Teresy Fedorowicz
- "Czarnobyl - elektrownia atomowa" wyk. Tomasz Siergiejuk kl. IV "b" pod kierunkiem Joanny Kamockiej

Zaprezentowanie opracowanych przez młodzież materiałów na forum seminaryjnym wymagało od nich komunikatywnego przekazania wiedzy. Występowanie przed audytorium, pozbycie się tremy to szczególnie ważna w dzisiejszych czasach umiejętność.

Sesja posterowa

W dobie społeczeństwa informacyjnego, ważną sprawą jest dotarcie do odpowiednich Ąródeł i umiejętność selektywnego i krytycznego ich wykorzystania. Szeroka tematyka dotycząca promieniotwórczości zainspirowała uczniów do wyboru odpowiednich zagadnień zaprezentowanych na posterach, pod hasłem "Blaski i cienie promieniotwórczości".

Tematyka posterów:

- "Energia atomowa" wyk. Maciej Lotowski, Adrian Bieryło uczniowie kl. III "k" pod kierunkiem Teresy Fedorowicz

- "Pierwiastki promieniotwórcze w glebie" wyk. Katarzyna Ziomkowska, Emilia Jarmołowska uczniowie kl. III "h" pod kierunkiem Joanny Kamockiej

- "Elektrownie atomowe na świecie" wyk. Michał Milewski, Marcin Karpiu, Mateusz Matreńczyk uczniowie kl. III "e" pod kierunkiem Iwony Wierzbickiej

- "Elektrownie atomowe "za" i "przeciw" wyk. Justyna Wińska, Ola Skibińska, Angelika Muśko, Anna Zacharenko uczennice kl. III "c" pod kierunkiem Joanny Kamockiej

- "Radiodatowanie" wyk. Marta Błachno, Marcin Sosnowski uczniowie kl. I "d" pod kierunkiem Joanny Kamockiej

- "Napromieniowanie żywności" wyk. Agnieszka Piesowicz, Ewa Mrówczyńska uczennice kl. III "g" pod kierunkiem Teresy Fedorowicz

- "Odpady promieniotwórcze i ich składowanie" wyk. Magda Olędzka, Anna Wysoka, Ewelina Tymosiak uczennice kl. III"g" pod kierunkiem Teresy Fedorowicz

- "Pierwiastki, które wstrząsnęły światem" wyk. Joanna Zajko uczennica kl. III "j" pod kierunkiem Marty Kulikowskiej - Hryń

Wykonanie posterów wymagało od uczniów nie tylko zebrania wiadomości teoretycznych, ale wykazania się umiejętnościami plastycznymi i wrażliwością estetyczną. Zamieszczone na nich materiały wykonano bardzo starannie, układ graficzny był logiczny i przejrzysty. Liderzy zespołów zaprezentowali tematykę posterów społeczności szkoły podczas godzin wychowawczych.

Wystawa

Wystawa "Maria Skłodowska-Curie" została zorganizowana w celu przypomnienia uczniom, wzbogacenia i utrwalenia wiadomości o życiu i działalności naszej wielkiej rodaczki, dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla - Marii Skłodowskiej Curie w związku z 100 rocznicą uzyskania pierwszej Nagrody Nobla w 1903 r. Na podstawie scenariusza opracowanego przez Teresę Leszczyńską-Koziak i Katarzynę Maciejuk wystawę wykonały: Katarzyna Ponikwicka, Elżbieta Regulska, Justyna Storonowicz - uczennice kl. I " e" oraz Katarzyna Puszta i Urszula Trocka - uczennice kl. I "a".


Forum dyskusyjne

Dyskusja panelowa "Energetyka jądrowa - tak czy nie?" odbyła się w ramach lekcji fizyki w klasie III o profilu humanistycznym, pod kierunkiem Teresy Fedorowicz. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie klas trzecich, zaproszeni uczniowie Szkoły Podstawowej nr 15 im. Marii Skłodowskie-Curie wraz opiekunami oraz nauczyciele przedmiotów przyrodniczych naszej szkoły.
Spotkanie prowadziły uczennice: Ewelina Sawośko i Anna Bacharewicz. Dyskutanci oznakowani emblematami "Tak" , "Nie" przedstawiali swoje argumenty zwolenników i przeciwników wykorzystania energii atomowej przez człowieka. Na zakończenie uczestnicy spotkania poprzez przejście na odpowiednią stronę opowiedzieli się, które stanowisko reprezentują .


Wykłady

Polskie Towarzystwo Fizyczne Oddział w Białymstoku organizuje każdego roku cykl wykładów dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w Zakładzie Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu w Białymstoku. Młodzież naszej szkoły uczestniczy aktywnie w tych spotkaniach. W ramach realizowanego projektu uczniowie wysłuchali wykładu pt.: "Nowoczesne metody diagnostyki i terapii medycznej" wygłoszonego w dn. 12 kwietnia 2003 r. przez prof. dr hab. Zygmunta Szeflińskiego. Wiadomości nabyte na wykładzie młodzież wykorzystała podczas seminarium i sesji porterowej.


Inne opracowania

- Inscenizacja

Scenariusz przedstawienia " Czy fizyków atomowych można nazwać Faustami XX wieku?" napisali uczniowie naszej szkoły w latach ubiegłych. Ze względu na wagę i aktualność tematyki przedstawienie każdego roku, z naniesionym indywidualnymi pomysłami, jest prezentowane szerokiej społeczności naszej szkoły.

- Prace literackie

1.) "Co twoim zdaniem jest ważniejsze, wielkie znaczenie odkryć dla rozwoju cywilizacji, czy związane z tymi odkryciami wielkie zagrożenie dla ludzkości?"

2.) "Co twoim zdaniem jest ważniejsze, wielkie znaczenie odkryć dla rozwoju cywilizacji, czy związane z tymi odkryciami wielkie zagrożenie dla ludzkości?"

3.) " Polak w Los Alamos"


4. "Problem odpowiedzialności ludzi nauki. Gdzie znajduje się granica, której ludziom nauki nie należy przekroczyć?"

5. "Promieniotwórczość"

Strona internetowa:
www.promieniotworczosc.prv.pl ; oprac. Piotr Sobaniec,
ucz. kl. IIIb

Podsumowanie

Promieniotwórczość jako zjawisko chemiczne i fizyczne w dobie dzisiejszej jest równie interesujące, jak było sto lat temu, gdy je odkryto. Problemy z nim związane wzbudzają i w dniu dzisiejszym wiele emocji - od strachu, poprzez podziw, do entuzjazmu. Sukcesem projektu, było nie tylko zaangażowanie aktywne uczniów do realizacji przedsięwzięć, ale także wywołanie szerokiego oddźwięku w całej społeczności szkolnej. Ustawiczne poruszanie tych zagadnień służy uświadomieniu młodzieży, że promieniowanie jest wśród nas, a tylko od nas zależy czy wykorzystamy je z pożytkiem, czy też ze szkodą dla siebie.
Problematyka projektu będzie kontynuowana w roku szkolnym 2003/2004 ze względu na duże zainteresowanie tematem i przypadającą w październiku 2003 roku setną rocznicą otrzymania przez Marię Skłodowską-Curie nagrody Nobla.