Planetoidy

Pladetoidy ciała niebieskie o małych rozmiarach - od kilku metrów do czasem ponad 1000 km, obiegające gwiazdę centralną (w Układzie Słonecznym - Słońce), posiadające stałą powierzchnię skalną lub lodową, bardzo często – przede wszystkim w przypadku asteroid mniejszych i mało masywnych – o nieregularnym kształcie, często noszącym znamiona kolizji z innymi podobnymi obiektami

433 Eros jest planetoidą krążącą wokół Słońca w podobnej odległości jak planeta Mars, po wyraźnie eliptycznej orbicie. Obiekt odkryli już w 1898 roku jednocześnie Gustav Witt i Auguste Charlois. Była to pierwsza znana asteroida zajmująca tak bliską naszej planecie orbitę. Ma postać bardzo nieregularnej bryły o wymiarach 13 x 13 x 33 km i według dotychczasowych analiz, wchodząca w jej skład ilość złota przewyższa całkowitą ilość wydobytą do tej pory spod powierzchni Ziemi.

25143 Itokawa jest bardzo mala planetoida, odkryta calkiem niedawno, bo dopiero w 1998 roku w ramach projektu LINEAR. Rozmiary asteroidy wynosza zaledwie 535 x 294 x 209 m. Na powierzchni widoczne sa zarówno glazy, jak i kratery, a takze nadzwyczaj gladkie obszary, co do których przypuszcza sie, ze moga byc zwiazane ze specyficzna dynamika tego obiektu.

253 Mathilde to jedna z planetoid pasa glównego o nieregularnym ksztalcie i wymiarach 66 x 48 x 46 km. Jej powierzchnia odbija bardzo malo światla, skad wiemy, że duza jej czesc stanowia zwiazki wegla. Dlatego tez, kratery na jej powierzchni otrzymaly nazwy miejscowości, w okolicach których wydobywa sie wegiel kamienny. Jeden z kraterów, o średnicy 6.5 km, otrzymal więc nazwe Lublin. Zdjecie wykonane zostalo podczas przelotu sondy NEAR w odleglości 2400 km od planetoidy.

243 Ida jest planetoida średniej wielkości krążaca w glównym pasie asteroid pomiedzy Marsem a Jowiszem. Ma postac nieregularnej bryly o wymiarach 54 x 24 x 15 km. Choć odkryta została już w 1884 roku, wieksze zainteresowanie zdobyła dopiero w 1993, podczas przelotu sondy Galileo (z którego tez pochodzi to zdjecie). Okazało sie, ze planetoida ma swój własny księżyc o rozmiarze zaledwie 1.5 km, który otrzymał nazwe Daktyl. Okres jednego obiegu księżyca wokół Idy wynosi 37 godzin.

951 Gaspra to jedna z planetoid krążących w pasie pomiedzy Marsem a Jowiszem.
Jak widać na zdjęciu, ma ona ksztalt nieregularnej bryly o wymiarach 19 x 12 x 11 km. Zdjęcie zostało wykonane przez sondę kosmiczną Galileo.
Dobrze widoczne są kratery uderzeniowe na powierzchni.
Jako ciekawostkę należy dodać, że kratery nazwane zostaly nazwami slawnych miejscowości uzdrowiskowych, a wśród nich odnaleźć można krater Krynica - na cześć polskiego uzdrowiska Krynica-Zdrój.