Neptun

Okres obiegu wokół Słońca 164,78 roku
Okres obrotu wokół własnej osi ok. 16h
Temperatura na powierzchni -220*C
Liczba księżyców 13

Neptun został odkryty w 1846 roku, wkrótce po określeniu jego pozycji na podstawie odchyleń toru Urana od wyliczonej dla niego orbity.

Huragany wiejące na Neptunie są rekordowo gwałtowne. Wiatr potrafi tam wiać z prędkością 2000 km/godz., zazwyczaj w kierunku zachodnim, przeciwnie do kierunku obrotu planety.

Oś Neptuna jest nachylona o 29,5 stopnia do płaszczyzny orbity, a więc podonie jak na Ziemi, wystepują tu pory roku.

Atmosfera Neptuna jest niebieska od zawartego w nim metanu.

Okrążenie Słońca zajmuje Neptunowi prawie 165 lat. A więc od kiedy został odkryty nie zakończył jeszcze pełnego okrążenia.

Neptun posiada system pierścieni.  Są one niekompletne – nie tworzą zamkniętego okręgu, są kolistymi łukami. Istnienie takich łuków trudno wyjaśnić, tworząca je materia powinna się już dawno rozłożyć na całej orbicie wokół Neptuna. Prawdopodobnie odpowiedzialny za to jest księżyc Neptuna Galatea, którego przyciąganie grawitacyjne burzy strukturę pierścieni.

Powierzchnia Neptuna. Po lewej Wielka Ciemna Plama. To gigntyczna burza stale okrążająca planetę w ciągu 18 godzin i 20 minut

Obraz Neptuna dostarczony przez sindę Voyager 2. Widoczne są chmury utworzone przez ogromnie aktywny system pogodowy planety.

Białe chmury o długości kilkuset kilometrów tworzą się na dużych wysokościach i rzucają cień na warstwę gazów pod nimi. Jeden z takich tworów, znany pod nazwą Skuter pędzi tak szybko, że okrąża planetę w ciągu 16 godzin.

Pierścienie Neptuna wykonane przez sondę Voyager 2 pokazane na podwyższeonej jasności aby zauważyć słabsze szczegóły

Tryton-największy księżyc Neptuna.  Krąży on w przeciwnym kierunku niz ruch obrotowy planety, skąd przypuszczenie, że nie powstał wraz z Neptunem.