Samoloty

W myśl prawa Bernoulliego, tam gdzie jest dłuższa droga przepływu i tym samym prędkość przepływu jest większa - tam powstaje niższe ciśnienie. Zwykłe samoloty mają profil skrzydła wypukły (w przekroju), kształtem nieco przypominający soczewki płasko-wypukłe lub płasko-wklęsłe. Ta wypukłość to dłuższa droga przypływającego powietrza w tym samym czasie, co powietrza opływającego z dołu. Stąd powstaje niższe ciśnienie na górnym profilu skrzydła niż na dolnym. Różnica tych ciśnień daje nam odpowiednią wypadkową, którą określamy jako siłę nośną skrzydła i która, zasadniczo, powinna równoważyć ciężar samolotu.



Środek ciężkości zazwyczaj nie leży dokładnie pod wytwarzaną siłą nośną 'dużych' skrzydeł samolotu. Stateczniki poziome (które służą do sterowania samolotem) też wytwarzają pewną siłę wypadkową, która razem z siłą nośną dużych skrzydeł równoważy siłę ciężkości.

Oczywiście, również na płaskie skrzydło, ułożone pod kątem do poziomu, jak w samolocie w czasie startu, działa siła nośna, pochodząca od oporu powietrza. Jest ona jednak znacznie mniejsza od siły Bernoulliego.

JW Player goes here