|
Jak to jest możliwe, że tak ciężka maszyna jak samolot potrafi utrzymać się w powietrzu? Albo jak latają samolociki papierowe? Przecież siła grawitacji ściąga je w dół. |
|
|
Jednak działające siły mogą się równoważyć. Silniki samolotu odrzutowego służą zatem do tego by powstała siła równoważąca siłę grawitacji - podczas lotu, trochę mniejsza od niej - podczas opadania przy lądowaniu, lub trochę większa - przy starcie. Wzniesienie się samolotu umożliwia powstająca dzięki pracy silników siła nośna. Samolot rozpędzający się na pasie startowym 'nacina' powietrze przednimi krawędziami swoich skrzydeł. Kształt tych krawędzi i kąt nachylenia skrzydeł powodują że między ich stronami : wierzchnią a spodnią wytwarza się różnica ciśnień. Droga opływu jest większa po górnej powierzchni skrzydeł - stąd niższe ciśnienie i powstaje siła nośna skierowana w górę. |
|
|
Między pomieszczeniami w budynkach, a otaczającą je atmosferą często istnieje różnica ciśnień. Ruch powietrza wyrównujący te ciśnienia powoduje, że powstaje przeciąg. Samolot odrzutowy sam wytwarza taki 'przeciąg', czyli siłę napędową. |
|
|
W myśl prawa Bernoulliego, tam gdzie jest dłuższa droga przepływu i tym samym prędkość przepływu jest większa - tam powstaje niższe ciśnienie. Zwykłe samoloty mają profil skrzydeła wypukły (w przekroju), kształtem nieco przypominającym soczewki płasko-wypukłe lub płasko-wklęsłe. Ta wypukłość to dłuższa droga przypływającego powietrza w tym samym czasie, co powietrza opływającego z dołu. Stąd powstaje niższe ciśnienie na górnym profilu skrzydeła niż na dolnym. Różnica tych ciśnień daje nam odpowiednią wypadkową, którą określamy jako siłę nośną skrzydeła i która, zasadniczo powinna równoważyć ciężar samolotu. |
|
Środek ciężkości zazwyczaj nie leży dokładnie pod wytwarzaną siłą nośną 'dużych' skrzydeł samolotu. Stateczniki poziome (które służą do sterowania samolotem) też wytwarzają pewną siłę wypadkową która razem z siłą nośną dużych skrzydeł równoważy siłę ciężkości. |
|
|
Oczywiście, również na płaskie skrzydło, ułożone pod kątem do poziomu, jak w samolocie w czasie startu, działa siła nośna, pochodząca od oporu powietrza. Jest one jednak znacznie mniejsza od siły Bernoulliego. |
|