Samoloty

Jak to jest możliwe, że tak ciężka maszyna jak samolot potrafi utrzymać się w powietrzu? Albo jak latają samolociki papierowe? Przecież siła grawitacji ściąga je w dół.

Jednak działające siły mogą się równoważyć. Silniki samolotu odrzutowego służą zatem do tego by powstała siła równoważąca siłę grawitacji - podczas lotu, trochę mniejsza od niej - podczas opadania przy lądowaniu, lub trochę większa - przy starcie. Wzniesienie się samolotu umożliwia powstająca dzięki pracy silników siła nośna. Samolot rozpędzający się na pasie startowym 'nacina' powietrze przednimi krawędziami swoich skrzydeł. Kształt tych krawędzi i kąt nachylenia skrzydeł powodują że między ich stronami : wierzchnią a spodnią wytwarza się różnica ciśnień. Droga opływu jest większa po górnej powierzchni skrzydeł - stąd niższe ciśnienie i powstaje siła nośna skierowana w górę.

Między pomieszczeniami w budynkach, a otaczającą je atmosferą często istnieje różnica ciśnień. Ruch powietrza wyrównujący te ciśnienia powoduje, że powstaje przeciąg. Samolot odrzutowy sam wytwarza taki 'przeciąg', czyli siłę napędową.

W myśl prawa Bernoulliego, tam gdzie jest dłuższa droga przepływu i tym samym prędkość przepływu jest większa - tam powstaje niższe ciśnienie. Zwykłe samoloty mają profil skrzydeła wypukły (w przekroju), kształtem nieco przypominającym soczewki płasko-wypukłe lub płasko-wklęsłe. Ta wypukłość to dłuższa droga przypływającego powietrza w tym samym czasie, co powietrza opływającego z dołu. Stąd powstaje niższe ciśnienie na górnym profilu skrzydeła niż na dolnym. Różnica tych ciśnień daje nam odpowiednią wypadkową, którą określamy jako siłę nośną skrzydeła i która, zasadniczo powinna równoważyć ciężar samolotu.

Środek ciężkości zazwyczaj nie leży dokładnie pod wytwarzaną siłą nośną 'dużych' skrzydeł samolotu. Stateczniki poziome (które służą do sterowania samolotem) też wytwarzają pewną siłę wypadkową która razem z siłą nośną dużych skrzydeł równoważy siłę ciężkości.

Oczywiście, również na płaskie skrzydło, ułożone pod kątem do poziomu, jak w samolocie w czasie startu, działa siła nośna, pochodząca od oporu powietrza. Jest one jednak znacznie mniejsza od siły Bernoulliego.