Samochód na wodę

Na początku XXI wieku ogniwo Volty ponownie jest w centrum uwagi: baterie na wodór i tlen mogą się stać podstawą silników przyszłości - efektywnych i dających "zero" zanieczyszczeń.

Nie tak łatwo wyjaśnić, jak działa ogniwo paliwowe - ogólnie, odwrotnie do elektrolizy wody - wpuszcza się wodór i tlen a dostaje się wodę i prąd!

Ogniwa wodorowe różnią się głównie elektrolitem i sposobami dostarczania wodoru. Elektrolitem mogą być stopione węglany (MCFC), stopione KOH (AFC), kwas fosforowy (PAFC). W środowisku wodnym potrzebne są półprzepuszczalne membrany, np. z teflonu PEMPC.

¬ródło: B.C.H. Steele i A. Heinzel, Material for fuel-cell technologies, Nature 414 (2001) 345

Każdy "szanujący" się producent samochodów opracował już (więcej niż jeden) prototyp na wodór, z wykorzystaniem ogniwa "paliwowego".