W myśl prawa Bernouliego, tam gdzie prędkość przepływu jest szybsza - tam powstaje niższe ciśnienie. Zwykłe samoloty mają profil skrzydła wypukły (w przekroju), kształtem nieco przypominającym soczewki płasko-wypukłe lub płasko-wklęsłe. Ta wypukłość to dłuższa droga przypływającego powietrza w tym samym czasie co powietrza opływającego z dołu. Stąd powstaje niższe ciśnienie na górnym profilu skrzydła niż na dolnym. Różnica tych ciśnień daje nam odpowiednią wypadkową, którą określamy jako siłę nośną skrzydła.

Symetryczny profil skrzydła samolotu wcale nie przeszkadza temu by samolot latał. Często takie profile mają samoloty akrobacyjne. Żeby samolot z profilem symetrycznym latał, ustawia się skrzydło tak, by oś symetrii przekroju profilu skrzydła była pod pewnym kątem w stosunku do kierunku prędkości postępowej samolotu. W ten sposób zwiększa się długość opływu strug powietrza nad górnym profilem.

Spadochron

Nawet ten spadochron wytwarza siłę nośną.


powrót