Kółko fizyczne dla uczniów
I klasy Liceum Akademickiego w Toruniu
Kółko fizyczne odbywało się w semestrze zimowym roku akademickiego
2008/2009 w Zakładzie Dydaktyki Fizyki, Instytutu Fizyki UMK w Toruniu, w
poniedziałki od godz. 1600 do godz. 1730.
Kółko prowadzili pracownicy ZDF - mgr Andrzej Karbowski i Prof. Grzegorz
Karwasz.
6/10/2008 Doświadczenia z kinematyki
z komputerem (I)
Jak komputer mierzy prędkość Basi, Rafała i starego pudła?
Uczniowie zapoznali się ze sposobem użycia
ultradźwiękowego czujnika położenia (w trybie krótkozasięgowym
i długozasięgowym), konsoli pomiarowej i programu DataStudio firmy PASCO. Sami mierzyli swoją prędkość
podczas chodzenia z drewnianą płytą (lepiej odbija fale ultradźwiękowe, niż
nieregularna powierzchnia ciała) i stwierdzili, że trudno jest uzyskać ruch
jednostajny.
Konsola pomiarowa o i oprogramowanie firmy PASCO.
Pomiar położenia wózka poruszającego się ruchem
jednostajnym wypoziomowanym torze.
13/10/2008 Doświadczenia z kinematyki
z komputerem (II)
O Kubicy, przyspieszeniu, prędkości i drodze, czyli heurystyczne
wprowadzenie pojęcia całki z funkcji liniowej
i o równi Galileusza.
Intuicyjne
wprowadzenie zasad kinematyki i dynamiki na równi pochyłej.
Jak energia potencjalna zamienia się na energię kinetyczną
i jak można się przy tym dobrze bawić.
Uczniowie zbadali ruchu jednostajnie przyspieszonego
posługując się repliką równi Galileusza, a następnie wykonali pomiary
wspomagane komputerowo z użyciem toru, wózka i czujnika położenia.
Portret Galileusza
Oryginalne notatki Galileusza z narysowaną równią i kulą
poruszającą się w dół.
Replika równi Galileusza w Instytucie Fizyki UMK, przed
salą 20.
20/10/2008 Jak fizycy badają cząstki
elementarne? Nagroda Nobla 2008 za przewidzenie trzech generacji kwarków
Makroskopowe doświadczenia nad rozpraszaniem kulek (grupa
wiązkowców vs grupa detektorów),
Wyjaśniono uczniom jak fizycy badają cząstki elementarne.
Uczniowie dowiedzieli się jakich rozmiarów są atomy,
jądra atomowe i cząstki elementarne oraz wykonali doświadczenia ilustrujące
rozpraszanie cząstek przy pomocy metalowych kulek.
Omówiono zasadę działania komory pęcherzykowej Wilsona i
co potrafi ona zarejestrować.
5/11/2008 Doświadczenia z kinematyki
z komputerem (III)
Jak komputer mierzy położenie i oblicza prędkość, czyli
heurystyczne wprowadzenie pojęcia różniczkowania z funkcji liniowej.
Wyjaśniono uczniom metodę różniczkowania wykresu
położenia w funkcji czasu, gdy uzyskujemy zależność liniową. Uczniowie
samodzielnie różniczkowali otrzymane wykresy i obliczali prędkość poruszającego
się na poziomym torze wózka.
16/11/2008 Naturalne jednostki
wielkości fizycznych i błędy pomiarowe
(krok, palec, span i zasięg w
górę, 3 vs
Pomiary antropometryczne – metrologia człowieka, rzuty
bez komputera i "centymetra", z wykorzystaniem własnego pulsu.
Uczeń mierzy rozpiętość swoich ramion.
Uczennica mierzy swoją wysokość "na wyciągnięcie
ręki".
Uczennica podskakuje do góry i zaznacza najwyższy punkt.
Następnie uczniowie wyznaczają tę wysokość.
Uczniowie mierzą odległości na korytarzu przy pomocy
swoich kroków.
Uczniowie przeprowadzili doświadczenie pt. "rzuty bez komputera", używając do tego celu różnych
małyszowni. Mierzą zasięg rzutu i dowiadują się od czego on zależy.
8/12/2008 Pomiar częstotliwości
dźwięków i transformata Fouriera
Każdy dźwięk składa się z charakterystycznych
częstotliwości. Pomiar częstotliwości głoski "a" dla Basi, Artura,
Michała i Karoliny. Przeprowadzenie obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym Excel, w
celu wyjaśnienia na czym polega transformata Fouriera.
5/01/2009 Dyfrakcja światła
Badanie falowych własności światła przy pomocy lasera i
płyty CD oraz widm różnych źródeł światła przy pomocy siatek dyfrakcyjnych.
Badanie widma świetlówki przy pomocy płyty DVD.
Odbicie światła od płyty CD i poznanie prawa dyfrakcji.
Uczniowie badają widma świetlówek przy pomocy siatek
dyfrakcyjnych w sali 563.
12/01/2009 Widzialny i niewidzialny
Wszechświat
Ciemna energia i ciemna materia, ile jest gwiazd? Dlaczego
niebo nie jest białe? Rozszerzający się Wszechświat.
19/01/2009 Pomiary częstotliwości
dźwięku wspomagane komputerowo
1. Granie na Fletni Pana i pomiar częstotliwości dźwięku przy
pomocy programu Oscilloscope 2.51.
Skala częstotliwości na ekranie do 556 Hz.
2. Drewniana fujarka z maksymalnie wyciągniętym tłokiem
Jaką mamy częstotliwość? Odpowiedź – 716 Hz.
Uczniowie mierzą długość rurki (długość słupa powietrza)
=
Uczniowie ustawiają tłok tak, aby długość słupa powietrza
wynosiła