ZADANIA Z FIZYKI DLA GIMNAZJALISTÓW

Interferencja i dyfrakcja

 

Cel:                      Zademonstrowanie zjawiska interferencji i dyfrakcji.

 

Materiały:           2 białe kartki papieru

żyletka               

                            laser

              

Rysunek 1 Materiały potrzebne do wykonania doświadczenia interferencja i dyfrakcja.

Czynności:

 

• W jednej z kartek papieru za pomocą nożyka robimy cienką szczelinę. Zaginamy jeden z boków kartki tak aby utrzymywała

  się w pozycji pionowej.

 

• Druga kartka będzie służyła nam za ekran. Również zaginamy ją tak, aby była w pozycji pionowej.

 

• Ustawiamy najpierw kartkę ze szczeliną a następnie w odległości ok. 30cm nasz  ekran.

 

Rysunek 2 Gotowy układ pomiarowy do doświadczenia interferencja i dyfrakcja.

 

• Za pomocą lasera świecimy na szczelinę i obserwujemy obraz na ekranie.

 

Wynik:   

     

Na kartce obserwujemy prążki interferencyjne.

 

Rysunek 3 Wynik doświadczenia interferencja i dyfrakcja.

 

Dlaczego?   

 

Szczelina w kartce papieru jest naszą przesłoną. Zgodnie z zasadą Huygensa, każda szczelina jest źródłem fali kulistej. Wiązka światła laserowego, która ma określoną barwę i długość fali padając na przesłonę ulega zjawisku dyfrakcji, czyli ugięciu. Po przejściu przez szczelinę ugięte światło ulega zjawisku interferencji. Nakładają się na siebie fale zgodne lub w przeciwnej fazie. W związku z tym na ekranie nie obserwujemy jednego jasnego prążka, tylko serię prążków, na przemian ciemnych i jasnych.

 

Powrót   Następne


Fizyka dla każdego

KS16