ZADANIA Z FIZYKI DLA GIMNAZJALISTÓW

Wolne przestrzenie pomiędzy cząsteczkami cieczy

 

Cel:                      Udowodnienie cząsteczkowej budowy materii.

 

Materiały:           woda

denaturat

wąskie, wysokie naczynie (np. menzurka lub pojemnik na wodę po ciętych kwiatach)

cienki kawałek szmatki

 
         

Czynności:

 

• Do naczynia na 1/3 wysokości nalewamy wody.

 

• Cienką szmatkę wpuszczamy mocząc jej jeden z końców w wodzie.

 

• Lejemy powoli po szmatce denaturat do naczynia na 2/3 wysokości.

 

• Zaznaczamy wysokość cieczy.

                                                                                                     

• Zatykając palcem wlot mieszamy obie ciecze.

 

• Zaznaczamy wysokość mieszaniny.

                           

Wynik:    

         

Wysokość wymieszanych cieczy jest mniejsza.

                                       


Wynik doświadczenia budowa cząsteczkowa substancji.

Dlaczego?        

Wielkość cząsteczek jest różna w zależności od rodzaju cieczy. Cząsteczki wody i denaturatu mają różne wielkości. Gdy obie ciecze były oddzielone od siebie i tworzyły dwie wyraźnie oddzielone substancje, ich cząsteczki również były oddzielone od siebie. Gdy wymieszaliśmy substancje, cząsteczki jednej z nich weszły w luki pomiędzy cząsteczkami drugiej (kontrakcja). Dlatego poziom mieszaniny po wymieszaniu był niższy.

Powrót  Następne


Fizyka dla każdego

KS16