Ziemia - nieco większe laboratorium fizyki


Ziemia jest jednym z większych laboratoriów, które można sobie wyobrazić (tylko Wszechświat jest większy). Można w nim badać zjawiska geofizyki m.in. z optyki (tęcza, halo, błękitne niebo, miraże itp.), termodynamiki (warunki pogodowe, prądy morskie, wulkany itp.), mechaniki (orbita Ziemi, oddziaływanie Ziemi z Księżycem, spłaszczenie Ziemi, formacje górskie), radioaktywności (radiologiczne określenie wieku, bilans energetyczny) i inne.


Zjawiska na Ziemi w wielkiej skali wywołane są tymi samymi  prawami fizycznymi, które można badać w eksperymentach laboratoryjnych. Zaledwie kilka praw fizycznych określa zachowanie atmosfery, litosfery, czy hydrosfery.

Do pierwszego przybliżenia, matematyka tych ziemskich zjawisk tam zachodzących nie jest skomplikowana.

Poniżej przedstawiamy kilka ważnych zagadnień z geofizyki ilustrując je prostymi doświadczeniami.

Kształt Ziemi
Wiek Ziemi, Księżyca i Wszechswiata
Układ Ziemia - Księżyc
Wewnętrzna struktura Ziemi
Atmosfera i oceany


Więcej:

M. Boyet, R. W. Carlson, Science 309 No. 5734 (2005) 576
Chojnacka, J. and Karwasz, G. (2011) Jakiego kształtu jest "kula" ziemska? Geografia w Szkole, 6/2011.
Jordan, S. (2009). Energy and Light. The Open University, Milton Keynes, UK.
Karwasz, G., Kruk J. (2012). Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej - wystawy, muzea i centra nauki, Wydawnictwo Naukowe UMK.
Karwasz, G., Chojnacka, J. (2012). Wewnętrzny ogień, czyli o tektonice płyt Ziemi, Geografia w Szkole, 3/2012.
Karwasz, G. (2013). O umiejętnościach, wiedzy i kompetencjach w nauczaniu fizyki, Fizyka w Szkole, 1/2013.
Karwasz, G. (2014). Między Scyllą a Charybdą, czyli o Homerze i wulkanach. Geografia w Szkole, 2/2014.
Karwasz G. (2012) Rubiny, złote szkło i brazylijskie motyle, czyli o kolorach w fizyce, chemii i biologii, Chemia w szkole, 3/2012, 5-13
Karwasz G., K. Służewski K., Ziemia pod pierzynka, czyli o naturalnym efekcie
    cieplarnianym, Foton, 121 (Lato 2013) 37-4

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2007) Podstawa programowa z komentarzami, Tom 5. Edukacja
     przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum

Peixoto J. P and Oort A. H. (1984) Physics of climate, Rev. Mod. Phys. 56, 365-429
Sadowska M and Karwasz G, Stara, poczciwa maszyna elektrostatyczna, Fizyka w Szkole,    5/2011,  40-50.

Tekst: GK
WWW: KS


Wideofizyka