Promieniotwórczy Świat
nauczanie o zjawisku promieniotwórczości
Logo Konkursu


Strona główna
Wprowadzenie
Laureaci Konkursu
Materiały konkursowe
Ciekawe strony
Kontakt

REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU
IM. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE
dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ich uczniów
na projekt edukacyjny pt.: Promieniotwórczy Świat

ORGANIZATORZY KONKURSU
1. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych
2. Pracownia Dydaktyki Fizyki Instytutu Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

UCZESTNICY
Konkurs adresowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych (gimnazjów i liceów) oraz ich opiekunów - nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Prace konkursowe oceniane będą w dwu kategoriach wiekowych:

  • gimnazjum (13-16 lat),
  • liceum (17-19 lat).


  • CELE KONKURSU
  • Prezentacja oryginalnego, atrakcyjnego i aktywnego sposobu nauczania/uczenia się o zagadnieniach związanych z promieniotwórczością,
  • Integracja środowiska nauczycieli przedmiotów przyrodniczych poprzez wspólne opracowanie projektu o charakterze interdyscyplinarnym,
  • Rozwijanie naturalnych zainteresowań młodzieży społecznymi aspektami nauk przyrodniczych,
  • Podniesienie stopnia świadomości, społeczności lokalnych związanych ze szkołą, na temat zjawiska promieniotwórczości, jego wykorzystania i ochrony przed zagrożeniami,
  • Zwrócenie uwagi uczniów na wyjątkowe cechy osobowości Marii Skłodowskiej-Curie jako uczonego i człowieka, w związku z obchodami 100-nej rocznicy uzyskania przez nią pierwszej nagrody Nobla za badania dotyczące promieniotwórczości (odkrycie dwu promieniotwórczych pierwiastków - polonu i radu).
  • WARUNKI
    Zgłoszone do konkursu projekty powinny dotyczyć edukacji w zakresie promieniotwórczości, jej wykorzystania w życiu codziennym, nauce (w tym medycynie) i technice oraz ochronie radiologicznej. Szczególnie mile widziane będą prace o charakterze interdyscyplinarnym, tzn. łączące wiedzę z zakresu promieniotwórczości, będącą domeną badań różnych nauk przyrodniczych. Projekty powinny charakteryzować się oryginalnością, posiadać dużą wartość edukacyjną i odpowiadać aktualnym potrzebom społecznym w dziedzinie szeroko pojętego kształcenia naukowego i technicznego dla wszystkich. Propozycja projektu powinna obejmować materiał opracowany przez grupę uczniów oraz przynajmniej jednego ich opiekuna - nauczyciela przedmiotów przyrodniczych i technicznych (fizyki z astro-nomią, chemii, biologii, geografii, techniki, elementów informatyki, ochrony i kształtowania środowiska). Organizatorzy zakładają, że uczniowie i ich opiekunowie zaangażują się w szereg działań, mogących obejmować badanie świadomości społecznej na temat promieniotwórczości oraz w jej podnoszenie poprzez atrakcyjną prezentację związanych z nią zagadnień, z jej wykorzystaniem i ochroną radiologiczną. Projekt dotyczyć może analizy źródeł wiedzy i danych na temat promieniotwórczości i historii związanych z nią badań, a w miarę możliwości może również obejmować środowiskowe lub laboratoryjne prace badawcze.

    KRYTERIA OCENY
    Ocena prac zgłoszonych do konkursu oparta była na następujących kryteriach:

  • Treść projektu i jego wartość edukacyjna,
  • Oryginalność pomysłów, koncepcji lub technik wykorzystanych w projekcie,
  • Stopień zaangażowania wszystkich uczniów (także tych o mniejszych uzdolnieniach w kierunku nauk przyrodniczych) w zaplanowanie i realizację projektu,
  • Stopień zaangażowania nauczycieli różnych specjalności przyrodniczych, a także nauczycieli innych przedmiotów, takich jak: matematyka, historia, sztuka itd.,
  • Wykazanie, że uczniowie poprzez realizację projektu wykorzystali i rozwinęli swoje zdolności komunikacji (np. przedstawili wyniki projektu na forum klasy, szkoły, rodzicom i miejscowej społeczności, wykorzystując prasę i media),
  • Jakość prezentacji dokumentacji zgłoszenia. Punkty przyznawane były za przejrzysty i wizualnie atrakcyjny raport, wykorzystanie technik komputerowych i innych technik multimedialnych w realizacji i prezentacji zgłoszenia, opublikowanie jego wyników w prasie i mediach.