Prezentacja
multimedialna "Zobaczyć niewidzialne, czyli załóżmy
radiowe okulary" – dr Magdalena Kunert-Bajraszewska
Prezentacja
multimedialna "Podglądając narodziny gwiazd" – dr
Anna Bartkiewicz
Prezentacja
multimedialna "Galaktyki aktywne – co to takiego?" –
prof. dra hab. Andrzej Marecki
Pokazy
i doświadczenia (głownie te, które nie zmieściły się na
wykładzie pierwszym, a które uczestnicy powinni zobaczyć):
Rozszczepienie
światła białego.
Światło słoneczne składa się z wielu kolorów, żeby się o tym przekonać
wystarczy przepuścić jego promienie przez pryzmat bądź siatkę
dyfrakcyjną. na naszych pokazach źródłem światła jest łuk węglowy -
światło o posobnym widmie, co światło słoneczne. Po przejściu przez
pryzmat na ekranie obserwujemy piękne kolory - 7 kolorów podstawowych
oraz przejściowe.
Tęcza.
Tęcza od lat fascynowała ludzi. Powstaje dzięki załamaniu się
(rozszczepieniu) i odbiciu promieni słonecznych w kropelkach wody. Na
sali można uzyskać podobny efekt. Na silnym rzutniku pisma ustawiamy
szerokie płaskie naczynie wypełnione wodą w 9/10 objętości (najlepiej
destylowaną). Układ ustawiamy na środku sali i włączamy rzutnik. Wokół
na ścianach sali obserwujemy tęczę.
Synteza
światła białego.
Do tego doświadczenia potrzebny jest wielobarwny krążek Newtona. Kiedy
się nie porusza widzimy, że jego powierzchnia podzielona jest na różne
kolory. Kiedy natomiast zacznie się szybko kręcić kolory znikają -
powierzchnia staje się jednobarwna (biała, szara, żółtawa, niebieskawa
- w zależności od rodzaju światła jakim ją oświetlimy).
Źródła
światła.
Pokazujemy różne źródła światła. Tryboluminescencja (przez pocieranie
wywołujemy świecenie), świeczka, żarówka, żarówka energooszczędna
(świetlówka), żarówka diodowa. Sprawdzamy też widma poszczególnych
świateł obserwując je przez specjalne okulary (są rozdane wcześniej
publiczności) oraz za pomocą kamery i siatki dyfrakcyjnej. Światło
świeczki, żarówki, żarówki diodowej po przejściu przez siatkę
dyfrakcyjną dają widma ciągłe, które trochę różnią się między sobą.
Żarówka energooszczędna nie daje widma ciągłego. Widać, że poszczególne
kolory są wyraźnie od siebie oddzielone.
Widma
emisyjne.
Widma emisyjne obserwujemy wykorzystując Rurki Pluckera z różnymi
gazami. Światło różnych gazów daje różne linie emisyjne. Włączamy
zasilanie w rurce Pluckera i obserwujemy linie przez okulary, siatkę
dyfrakcyjną.
Widma
absorpcyjne.
Do zestawu przedstawiającego rozszczepienie światła białego za pomocą
pryzmatu (łuk węglowy, pryzmat) dołączamy naczynie z dwutlenkiem azotu.
Niektóre części widma są absorbowane. W obserwowanych kolorach
pojawiają się cienie.
Pochłanianie
energii słonecznej.
Doświadczenie pokazujące, że ciemne planety pochłaniają więcej energii
słonecznej niż te otoczone jasnymi chmurami. Potrzebne są 2 czujniki
temperatury, rejestrator danych, komputer, lampka oraz biała i czarna
kartka papieru. Czujniki kładziemy na kartkach włączmy pomiar
temperatury i lampkę, skierowana na kartki. po chwili okazuje się, że
czarna kartka szybciej się ogrzewa niż biała. Po wyłączeniu lampki
szybciej stygnie.
Natężenie
oświetlenia a odległość.
Doświadczenie pokazujące zależność natężenia oświetlenia od odległości.
Wykorzystujemy czujnik światła, rejestrator danych, komputer i lampkę.
Czujnik przymocowujemy do wózka (płynność ruchu) włączamy układ i
wolno, ruchem możliwie jednostajnym oddalamy go od źródła światła.
Odległość rośnie jednostajnie z czasem. Wykres, jaki otrzymujemy
wyraźnie świadczy o tym, że Natężenie oświetlenia zmniejsza się
jednostajnie wraz z kwadratem odległości.
Rozpraszanie
światła.
Światła nie widać. Zaczyna być widoczne dopiero wtedy, kiedy coś je
rozproszy. Wpuszczamy wiązkę laserową do pustego akwarium, którego 2
przeciwległe ściany zbudowane są z luster tak, aby jego promień odbijał
się od nich naprzemiennie. Promienia nie widać. Po chwili wpuszczamy do
środka akwarium trochę dymu z zadymiarki (może być łuczywo). Promienie
można doskonale dostrzec. Jeszcze lepszy efekt uzyskujemy, kiedy
użyjemy lasera zielonego.
Błękit nieba (na
Ziemi)
Niebo na Ziemi jest błękitne ale dlaczego? Do akwarium z wodą
destylowaną wlewamy kilka kropel śmietanki do kawy, po czym oświetlamy
je rzutnikiem do slajdów. Pomimo tego, że do wody nie dodaliśmy niczego
niebieskiego staje się ona wyraźnie niebieska. Za akwarium można
postawić białą kartkę - będzie widać wówczas, że światło po przejściu
przez wodę ze śmietanką jest wyraźnie czerwone jak to wytłumaczyć?
Światło białe, które składa się z wielu kolorów, rozprasza się na
drobinach śmietanki (powietrza). Najlepiej rozprasza się kolor
niebieski (krótka fala) a najmniej czerwony (długa fala). Czerwone
słońce możemy obserwować kiedy wschodzi albo zachodzi - jego światło
musi przejść wtedy przez grubsza warstwę atmosfery niż wtedy, kiedy
jest w zenicie.
Czerwień
nieba (na Marsie)
Doświadczenie podobne do poprzedniego. Do wody dodajemy odrobinę
czerwonego barwnika, bądź drobno sproszkowaną kredę, która ma imitować
kurz unoszący się nad powierzchnią Czerwonej Planety.
Światło rozprasza się na czerwonym kurzu i to właśnie on powoduje
czerwoną barwę nieba na Marsie.
Spadanie
Ciała spadają na różnych planetach z różnym przyspieszeniem. Jest ono
zależne od siły grawitacji, które panują na planetach, a ta z kolei
zależy od ich mas. Masa planety jest o wiele, wiele mniejsza, niż masy
spadających na nich przedmiotów, z dobrym przybliżeniem można więc
powiedzieć, że przyspieszenie, z jakim spadają nie zależy od ich masy.
Można się o tym przekonać wykorzystując rurę Newtona i pompę próżniową.
W rurze umieszczone są piórko i mały, metalowy odważnik. Kiedy jest w
niej powietrze piórko oczywiście spada wolniej (opór powietrza). Jeżeli
natomiast z rury wypompujemy cześć powietrza okazuje się, że i piórko i
odważnik spadają z tym samym przyspieszeniem.
Ciśnienie na
różnych planetach
Na planetach, które maja atmosfery panuje różne ciśnienie (w zależności
od siły grawitacyjnej - grubości atmosfery). W zależności od ciśnienia
zjawiska, które obserwujemy na Ziemi występują z różną intensywnością,
albo w innych temperaturach. Na przykład na Ziemi woda wrze w
temperaturze 100 C, a jak na innych planetach. Mając zamkniętą kolbę z
wodą, podłączoną do pompy próżniowej można to sprawdzić. Włączamy pompę
- po chwili, kiedy w kolbie jest dostatecznie niskie ciśnienie, woda
zaczyna wrzeć pomimo, że ma temperaturę pokojową. Wniosek na planetach
o niższym ciśnieniu woda wrze w niższej temperaturze niż na planetach,
które maja wyższe ciśnienie.
Dźwięk w
kosmosie
Często w filmach o kosmosie, kiedy przelatuje statek kosmiczny słychać
dźwięk jego silnika, ale czy na pewno w kosmosie usłyszymy dźwięk? Pod
klosz pompy próżniowej wkładamy źródło dźwięku. Kiedy pod kloszem jest
powietrze słychać je znakomicie, natomiast kiedy powietrze wypompujemy
dźwięk zanika. Fala akustyczna żeby się poruszać potrzebuje ośrodka.
Tym ośrodkiem może być powietrze, woda, ciała stałe - prawie wszystko.
W kosmosie materia jest bardzo rozrzedzona - fala akustyczna nie może
się rozprzestrzeniać. Obraz statku kosmicznego w kosmosie z "ryczącym
silnikiem" możemy włożyć więc między bajki. Przy okazji można pod klosz
wstawić źródło światła aby przekonać się, że fala elektromagnetyczna
nie potrzebuje
Zorza polarna
Bardzo ciekawym zjawiskiem są widoczne z północnych i południowych
miejsc Ziemi są zorze polarne. Wysokoenergetyczne cząstki z
promieniowania Słońca docierają tam do atmosfery i powodują jej
świecenie. To, że powietrze pod zmniejszonym ciśnieniem potrafi świecić
można
sprawdzić doświadczalnie. Do rurek z powietrzem o obniżonym ciśnieniu
przykładamy wysokie napięcie - okazuje się, że świecą. Intensywność i
rodzaj świecenia zależy od wartości ciśnienia powietrza w środku. Taka
sama rurka z powietrzem o ciśnieniu normalnym nie świeci.