Zabawy z soczewkami

Obejrz twarz kolegi przez jedną soczewkę, a później przez obie.
Raz obraz jest duży, raz jest mały!
Raz prosty, raz do góry nogami.
 
Wielkość obrazu zależy od położenia przedmiotu w stosunku do tzw. ogniska, według wzorów

1/f= 1/p + 1/q,   

gdzie f jest długością ogniskową (tzn. tam, gdzie się zbiegają promienie nadchodzące z daleka),  p odległością przedmiotu od soczewki (lub zwierciadła) a q odległością obrazu. Powiększenie wyraża się wzorem

P=q/p.

Jeśli przedmiot znajduje się blisko soczewki, między soczewką a jej ogniskiem, powstający obraz jest powiększony i nieodwrócony (oraz pozorny, tzn. nie możemy go wyświetlić na ekranie). Gdy przedmiot jest między ogniskiem a podwójną ogniskową, obraz jest powiększony i rzeczywisty, ale odwrócony. Gdy przedmiot jest jeszcze dalej, obraz jest pomniejszony.