Zabawy z soczewkami Obejrz twarz kolegi przez jedną soczewkę, a później przez obie.
Raz obraz jest duży, raz jest mały!
Raz prosty, raz do góry nogami.
Wielkość obrazu zależy od położenia przedmiotu w stosunku do tzw. ogniska, według wzorów
1/f= 1/p + 1/q,
gdzie f jest długością ogniskową (tzn. tam, gdzie się zbiegają
promienie nadchodzące z daleka), p odległością przedmiotu od
soczewki (lub zwierciadła) a q odległością obrazu. Powiększenie wyraża
się wzorem
P=q/p.
Jeśli przedmiot znajduje się blisko soczewki, między soczewką a jej
ogniskiem, powstający obraz jest powiększony i nieodwrócony (oraz
pozorny, tzn. nie możemy go wyświetlić na ekranie). Gdy przedmiot jest
między ogniskiem a podwójną ogniskową, obraz jest powiększony i
rzeczywisty, ale odwrócony. Gdy przedmiot jest jeszcze dalej, obraz
jest pomniejszony.