Zabawa z promieniami Każdy z tych obiektów: zwierciadła, soczewki, pryzmaty inaczej kierują promienie światła.
Popróbuj i ty!
Zwierciadła, tzw. sferyczne,
wklęsłe i wypukłe, oraz soczewki, rządzone są bardzo prostym równaniem,
odkrytym przez Newtona: 1/f= 1/p + 1/q,
gdzie f jest długością ogniskową (tzn. tam, gdzie się zbiegają
promienie nadchodzące z daleka), p odległością przedmiotu od
soczewki (lub zwierciadła) a q odległością obrazu.
Równanie soczewki nie jest jednak niezbędne, aby zapamiętać, jakie obrazy powstają:
Okulary krótkowidza, czyli
soczewki wklęsłe, dają obrazy pomniejszone (i nie odwrócone) a
promienie się rozbiegają. Taki sam obraz powstaje na wypukłej
powierzchni łyżeczki.
Obraz w zwierciadle wklęsłym (takim
do makijażu) może być powiększony (gdy nos jest blisko lustra), a także
pomniejszony, gdy przedmiot jest daleko. Tak samo działa soczewka
wypukła, czyli okulary dalekowidza.